KULTURYSTYKA I WITARIANIZM - surawka.webd.pl · KULTURYSTYKA I WITARIANIZM Wpisał surawka sobota,...

77
KULTURYSTYKA I WITARIANIZM Wpisał surawka sobota, 17 grudnia 2011 16:09 - Poprawiony piątek, 23 grudnia 2011 15:03 KULTURYSTYKA I WITARIANIZM Czy jest możliwa kulturystyka i podnoszenie ciężarów na diecie surowej żywności? Autor: Charlie Abel Tłumaczył: Aleksander Kwiatkowski http://www.charliesgym.info/default.php A oto najczętsze pytanko jakie mi się zadaje: ?Czy tak naprawdę można podnosić ciężary i rozbudowywać mięśnie na diecie surowej żywności? Całe to pytanko jest zadawane z odcieniem niedowierzania, a w szczególności trzy słowa ?Dieta Surowej Żywności?, co ma się odnosić do wyobrażeń o ludziach wyglądających jak jeńcy z obozów koncentracyjnych, ludziach z wystającymi żebrami jedzącymi jedynie sałatę i selery, ludziach z wielkimi niedoborami tego magicznego składnika t.j. BIAŁKA. Ale kiedy mówię ludziom, że jetem kulturystą, wiek 48 lat (rok 2005) zdobyłem ostatnio trzecie 1 / 77

Transcript of KULTURYSTYKA I WITARIANIZM - surawka.webd.pl · KULTURYSTYKA I WITARIANIZM Wpisał surawka sobota,...

Page 1: KULTURYSTYKA I WITARIANIZM - surawka.webd.pl · KULTURYSTYKA I WITARIANIZM Wpisał surawka sobota, 17 grudnia 2011 16:09 - Poprawiony piątek, 23 grudnia 2011 15:03 organiczne produkty

KULTURYSTYKA I WITARIANIZM

Wpisał surawkasobota, 17 grudnia 2011 16:09 - Poprawiony piątek, 23 grudnia 2011 15:03

KULTURYSTYKA I WITARIANIZM

Czy jest możliwa kulturystyka i podnoszenie ciężarów na diecie surowej żywności?

Autor: Charlie Abel

Tłumaczył: Aleksander Kwiatkowski

http://www.charliesgym.info/default.php

A oto najczętsze pytanko jakie mi się zadaje: ?Czy tak naprawdę można podnosić ciężary irozbudowywać mięśnie na diecie surowej żywności? Całe to pytanko jest zadawane zodcieniem niedowierzania, a w szczególności trzy słowa ?Dieta Surowej Żywności?, co ma sięodnosić do wyobrażeń o ludziach wyglądających jak jeńcy z obozów koncentracyjnych, ludziachz wystającymi żebrami jedzącymi jedynie sałatę i selery, ludziach z wielkimi niedoborami tegomagicznego składnika t.j. BIAŁKA.

Ale kiedy mówię ludziom, że jetem kulturystą, wiek 48 lat (rok 2005) zdobyłem ostatnio trzecie

1 / 77

Page 2: KULTURYSTYKA I WITARIANIZM - surawka.webd.pl · KULTURYSTYKA I WITARIANIZM Wpisał surawka sobota, 17 grudnia 2011 16:09 - Poprawiony piątek, 23 grudnia 2011 15:03 organiczne produkty

KULTURYSTYKA I WITARIANIZM

Wpisał surawkasobota, 17 grudnia 2011 16:09 - Poprawiony piątek, 23 grudnia 2011 15:03

miejsce w zawodach kulturystycznych; i to na mojej diecie składającej się z owoców, warzyw icodziennie połowy szklanki moczonych orzechów. A niedowiarki tak naprawdę nie wiedzą co nato odpowiedzieć. Następnie zaczynam, ?OK, tak więc spożywacie wszystkie proteiny w postacimięsa, ryb, kurczaków, jajek, mleka, ale ja nie. Wg. was ja mam nie dostarczaćwystarczających ilości białka?. O proszę odsłaniam moje ramię pokazując bicepsy w wielkościpiłki basebolowej, ?następuje zdziwienie jak potrafiłem rozwinąć takie mięśnie, to samispójrzcie na swoje bicepsy!? Jak do tej pory, jeszcze nie otrzymałem na moje zapytanielogicznej odpowiedzi, a przede wszystkim odpowiedzi popartej badaniami naukowymi (o tychniedoborach białka).

Tak naprawdę nie można mieć do tych ludzi żalu za dbałość o białko. Sam wyrosłem na tejStandardowej Amerykańskiej Diecie. Jako kulturysta nastolatek i młodzieniec dwudziesto kilkuletni, rozczytywałem się w czasopismach kulturystycznych i również byłem przekonany dobiałka aż do tego stopnia, że wydawałem tysiące dolarów na zakup białkowych suplementów,wraz ze spożywaniem tych wszystkich białkowych artykułów w postaci mięsa, wyrobównabiałowych, jajek itd. Ale moje podejście do życia uległo radykalnej zmianie, zacząłemodmiennie na to patrzeć i uczyć się.

W 1999 roku otworzyłem własne studio treningowe, swoje wysiłki skierowałem na pokazanieludziom w jaki sposób zebrać największe korzyści które może zaoferować mój programsiłowo-treningowy. Poszukiwałem sposobu aby dać osobom zainteresowanym najbardziejefektywne metody jakie można znaleźć w odniesieniu i do treningu, i do odżywiania.Porozmawiajmy później o metodach treningowych a teraz skupmy się na odżywianiu.

Poszukując najlepszych informacji na temat odżywiania, czytałem książka za książką,zafascynowany tym czego się nauczyłem. Byłem definitywnie na właściwej drodze, po prostuuwielbiam to co lubię, entuzjastycznie, z zapałem pochłaniałem wszelkie nowe informacje. Toco znalazłem, to dieta w oparciu o artykuły roślinne, a przede wszystkim o surowe, ożywione,

2 / 77

Page 3: KULTURYSTYKA I WITARIANIZM - surawka.webd.pl · KULTURYSTYKA I WITARIANIZM Wpisał surawka sobota, 17 grudnia 2011 16:09 - Poprawiony piątek, 23 grudnia 2011 15:03 organiczne produkty

KULTURYSTYKA I WITARIANIZM

Wpisał surawkasobota, 17 grudnia 2011 16:09 - Poprawiony piątek, 23 grudnia 2011 15:03

organiczne produkty roślinne które są niesasmowicie zdrowe dla ludzi. Rozczytywałem się ohistoriach ludzi którzyudało się odwrócić bieg chorób uważanych za nieuleczalne właśniepoprzez zaadoptowanie takie diety. Nawet ja wyleczyłem jaskrę i to w wieku 40 lat jedyniepoprzez zmianę diety, bez żadnych medykamentów itp. (Omówię to później).

A ten powód (spożywania białka) ma być szczególnie ważny dla siły trenującego, to wielokrotnie słyszałem od innych zawodników na ostatnich zawodach kulturystycznych w których brałemudział t.j. maj 2005 rok, zresztą to były moje pierwsze zawody od 1982 roku!

Jak widać, ci kulturyści są pod wrażeniem, że to co robią, ich sport jest zdrowy dla nich i takrzeczywiście jest. Ale oni nigdy nie brali pod uwagę okoliczności, że nawyk spożywanianadmiernych ilości białka, szczególnie białka zwierzęcego to obciążenie dla organizmu. Ciludzie spożywanie takich ilości białka w pełni zaakceptowali bez żadnych wątpliwości.

Kulturystyka zaczynała jako sport promujący zdrowie, sport mający poprawić zdrowie i dobresamopoczucie w oparciu o założenie, że nasze wewnętrzne zdrowie oraz jędrność pochodzi zezdrowego stylu życia manifestując się w postaci siły, wytrzymałości oraz rozbudowanychmięśni. Ale później idea tego sportu została zruinowana poprzez nie tylko sterydy, ale wieleróżnych narkotyków (tzw. niedozwolonego koksu). Tak więc byłem bardzo ostrożny żeby braćudział w (poważnych) zawodach kulturystycznych w których bardzo restrykcyjnie podchodzonodo testów antydopingowych w oparciu o analizę moczu.

3 / 77

Page 4: KULTURYSTYKA I WITARIANIZM - surawka.webd.pl · KULTURYSTYKA I WITARIANIZM Wpisał surawka sobota, 17 grudnia 2011 16:09 - Poprawiony piątek, 23 grudnia 2011 15:03 organiczne produkty

KULTURYSTYKA I WITARIANIZM

Wpisał surawkasobota, 17 grudnia 2011 16:09 - Poprawiony piątek, 23 grudnia 2011 15:03

Za kulisami tych zawodów rozmawiałem z innymi zawodnikami o tego rodzaju rzeczach t.j. ?czysłyszałeś co stało się z takimi a z takimi słynnymi kulturystami? Ten miał zabieg hirurgiczny nasercu (ang. triple bypass). Jego bracia umarli mając niewiele ponad 50 lat. On sam miałniewydolność nerek.? To były rzeczy które jedynie słyszy się przy przysłowiowym kieliszku, a coz wiedzą z pierwszej ręki?

No dobrze, osobiście wiedziałem o ciężarowcu który po sześciedziesiątce miał założoneprotezy biodrowe. Widziałem jednego sławnego kulturystę który występował w filmiedokumentalnym o trenowaniu z ciężarami (pakowaniu), obecnie porusza się o kulach. Jeden zzawodników z którym rozmawiałem na ostatnich zawodach powiedział mi, że lekarz radził muby już więcej nie trenował przysiadówpod obciążeniem, ponieważ cały ciężar jest przenoszony na kręgosłup a to stopniowospowoduje zwyrodnienie dysków kręgowych. Następnie powiedział ?nawet osoby które nierobią takich przysiadów też cierpią na zwyrodnienia dysków kręgowych.? Kiedy to mi powiedziałzastanowiło mnie, to co stwierdziłem poprzednio t.j. kulturyści myślą, że to co robią jest zdrowe,ale nigdy nie biorą pod uwagę możliwości, że nadmiary białka stopniowo powodują ww.zwyrodnienia.

Tak więc, kiedy czytałem o diecie w oparciu o rośliny pomyślałem, to wszystko nieźle brzmi, masens, ale potrzebuje mięsa w celu dostarczenia odpowiednich ilości białka ? tak wtedy o tymmyślałem.

Zastanawiałem się nad tym wszystkim przez dwa miesiące. Pomyślałem sobie, ?OK, spróbujeto zrobić na sobie samym. Próbowałem diety wegańskiej, zobaczymy co z tego wyjdzie.?Robiłem to przez dwa lata, następnie przeszedłem na dietę witariańską przez następne trzylata. Jak dotąd wszystko pięknie pracuje ? jestem silny, muskularny, zdrowy i szczęśliwy ?czego jeszcze mężczyzna może więcej chcieć?

4 / 77

Page 5: KULTURYSTYKA I WITARIANIZM - surawka.webd.pl · KULTURYSTYKA I WITARIANIZM Wpisał surawka sobota, 17 grudnia 2011 16:09 - Poprawiony piątek, 23 grudnia 2011 15:03 organiczne produkty

KULTURYSTYKA I WITARIANIZM

Wpisał surawkasobota, 17 grudnia 2011 16:09 - Poprawiony piątek, 23 grudnia 2011 15:03

Poprzez tą sronkę internetową mam możliwość przekazać innym to co odkryłem. Uprzyjemnijsobie czytelniku odwiedziny tej stronki, a nasuwające ci się pytania i komentarze proszę wysłaćna mój adres internetowy. Proszę również dać znać czy jasno wyjaśniłem wszystkiezagadnienia, czy przydały się, a może potrzeba więcej szczegółów, może zrobić bardziejpogłębiony przewodnik lub może zrobić video/dvd z sesjami treningowymi, a wtedy możnawszystko zobaczyć w pełnej formie i okazałości. Daj mi znać.

Niniejsze informacje na temat treningu oraz odżywiania w równej mierze dotyczązainteresowanych kobiet, chociaż nie mają one potrzeby spożywać takich ilości jak ja,natomiast niektórzy mężczyźni powinni spożywać albo więcej albo mniej ode mnie w zależnościod własnych gabarytów.

Czy po zapoznaniu się z ninejszą stronką masz zamiar stać się słynnym kulturystą?Najprawdopodobniej nie, któż to wie, ale poprzez intensywny trening oraz zdrową dietę,nabierzesz tężyzny fizycznej, swojemu organizmowi przywrócisz zdrowie i to w tym samymczasie, nie ma ryzyka co do ruinowania własnego zdrowia (koksem) w zamian za dużeumięśnienie. Moim ideałem jest jak najbardziej rozbudować rozmiary i siłę mięśni, ajednocześne podbudować zdrowie, polepszyć samopoczucie i żyć jak najdłużej. Na dieciesurowej żywności nie mam już więcej obaw o choroby jak to ma miejsce na StandardowejAmerykańskiej Diecie (SAD). Jestem już wolny od tych wszystkich obaw.

//

5 / 77

Page 6: KULTURYSTYKA I WITARIANIZM - surawka.webd.pl · KULTURYSTYKA I WITARIANIZM Wpisał surawka sobota, 17 grudnia 2011 16:09 - Poprawiony piątek, 23 grudnia 2011 15:03 organiczne produkty

KULTURYSTYKA I WITARIANIZM

Wpisał surawkasobota, 17 grudnia 2011 16:09 - Poprawiony piątek, 23 grudnia 2011 15:03

DIETA SUROWEJ ŻYWNOŚCI DLA KULTURYSTÓW

http://www.charliesgym.info/wst_page2.html

W miejscu gdzie znajduje się opis treningu o wysokiej intensywności podałem namiary na nowąksiążkę Dr. Dardena, zatytułowaną ?New High Intensity Training, and how we differed in ouropinions on diet.? Podzielam zdanie Dr. Dardena specjalistę d/s dietetyki który jest przekonany,że dieta wysokobiałkowa nie jest wymagana w kulturystyce. Zrobiłem krok dalej, zostałemwitarianinem. Nie mam żadnych pretensji do Dr. Dardena ponieważ dieta surowej żywności jakdotąd jest dobrze poznana przez niewielu specjalistów, on najprawdopodobniej mało co słyszałi badał witariańskie odżywianie. Dajmy dietetykom trochę czasu na badania i rzeczywiste faktya jestem pewien, że Dr. Darden dojdzie do podobnych wniosków co ja, natomiast jego książkisą bardzo rzeczowo i inteligetnie napisane.

Weźmy to co zostało napisane przez Dr. Dardena na stronie 229 ww. książki. Przez kilkanaścielat współpracował z Dr. Haroldem Schendel?em leczącym głodujące dzieci w Afryce. Jegodzieło na początku dotyczy wysiłków aby dostarczyć dobrej jakości żywność, chronić głodującedzieci, lecz lekarze wprowadzali dla tych dzieci diety wysokobiałkowe. Dzieciom się pogarszało.Lekarze szybko zorientowali się, że to co ww. dzieci potrzebowały to kalorii, i to spożywającwęglowodany proste a nie złożone ? stan zdrowia zaczął się wyraźnie poprawiać. Używanomieszaniny cukru, kwasów tłuszczowych, małej ilości białek, witamin oraz minerałów.

6 / 77

Page 7: KULTURYSTYKA I WITARIANIZM - surawka.webd.pl · KULTURYSTYKA I WITARIANIZM Wpisał surawka sobota, 17 grudnia 2011 16:09 - Poprawiony piątek, 23 grudnia 2011 15:03 organiczne produkty

KULTURYSTYKA I WITARIANIZM

Wpisał surawkasobota, 17 grudnia 2011 16:09 - Poprawiony piątek, 23 grudnia 2011 15:03

Teraz po przeczytaniu tego fragmentu otrzymałem jasną odpowiedź na nurtujące mnie pytanie:czy to jest również dobre dla nas? To czym lekarze karmili dzieci to pożywienie bardzo podobnedo owoców, pokarm do którego ludzie są najlepiej przystosowani. Czy nie było by interesująceżeby stwierdzić jak zdrowie zagłodzonych dzieci polepszyło by się na diecie surowej żywnościskładającej się głównie ze świeżych owoców?

Skąd pobieram to białko?

Jestem ciągle zapytywany, ?Skąd pobieram to białko?? Jeżeli każdy ma spożywać to całebiałko to mięśnie mają takim osobom rosnąć automatycznie. Moim zdaniem istnieje wieleinnych czynników oprócz białka które mają istotny wpływ na wielkość mięśni.

Po pierwsze rodzice. Otrzymałeś dobre geny na duże mięśnie zatem postaraj się, wykorzystajto co było dane tobie. Wszyscy kulturyści są zawsze niezadowoleni z wielkości swoich mięśni ?chcą jeszcze większych. Nawet Arnold jak spotykał się z Tomem Platzem czasami narzekał?Trenowałem tak ciężko aby były większe i nigdy nie są.? Jestem pewien, że Tom Platzmógłby wyglądać w klacie również jak Arnold.

7 / 77

Page 8: KULTURYSTYKA I WITARIANIZM - surawka.webd.pl · KULTURYSTYKA I WITARIANIZM Wpisał surawka sobota, 17 grudnia 2011 16:09 - Poprawiony piątek, 23 grudnia 2011 15:03 organiczne produkty

KULTURYSTYKA I WITARIANIZM

Wpisał surawkasobota, 17 grudnia 2011 16:09 - Poprawiony piątek, 23 grudnia 2011 15:03

Drugim czynnikiem to wiek. Wszyscy kulturyści osiągają maksimum wielkości mięśnipocząwszy od późniejszych kilkunastu do późnych trzydziestych, dalej już są kategoriewiekowe na zawodach, a wszyscy kulturyści po 40-tce, 50-tce i dalej mają mniejsze mięśnie.Czy widzieliście Arnolda 50-cio latka biorącego udział w zawodach?

Trzeci czynnik to ciężka i żmudna praca nad sobą. Jeżeli miało by wystarczać spożywaniebiałek żeby mięśnie rosły nie było by żadnych kulturystów na salach treningowych ? wszyscyrozeszli by się po restauracjach jedli by ile się tylko da. Natomiast ja zamiast martwić się obiałko, robiłem poszukiwania najbardziej efektywnych metod, oraz szukając osóbmobilizujących mnie do treningu.

Moja typowa dieta.

OK, poniżej podaje jak wygląda mój codzienny jadłospis, można próbować wyliczyć skąddostarczam białko.

8 / 77

Page 9: KULTURYSTYKA I WITARIANIZM - surawka.webd.pl · KULTURYSTYKA I WITARIANIZM Wpisał surawka sobota, 17 grudnia 2011 16:09 - Poprawiony piątek, 23 grudnia 2011 15:03 organiczne produkty

KULTURYSTYKA I WITARIANIZM

Wpisał surawkasobota, 17 grudnia 2011 16:09 - Poprawiony piątek, 23 grudnia 2011 15:03

7 rano:

2 pomarańcze lub inne owoce w sezonie wraz z 5-6 liśćmi sałaty

8 rano:

35 truskawek w sezonie z 5-6 liśćmi sałaty

9 rano:

4 banany z 5-6 liśćmi sałaty

10:30 rano:

4 banany z 5-6 liśćmi sałaty

9 / 77

Page 10: KULTURYSTYKA I WITARIANIZM - surawka.webd.pl · KULTURYSTYKA I WITARIANIZM Wpisał surawka sobota, 17 grudnia 2011 16:09 - Poprawiony piątek, 23 grudnia 2011 15:03 organiczne produkty

KULTURYSTYKA I WITARIANIZM

Wpisał surawkasobota, 17 grudnia 2011 16:09 - Poprawiony piątek, 23 grudnia 2011 15:03

12 w południe:

4 banany z 2-3 liśćmi selera

13:30:

4 banany z 2-3 liśćmi selera

15:00:

4 banany z 2-3 liśćmi selera

16:30:

4-5 kawałków innych owoców w sezonie np. morele i brzoskwinie etc.

10 / 77

Page 11: KULTURYSTYKA I WITARIANIZM - surawka.webd.pl · KULTURYSTYKA I WITARIANIZM Wpisał surawka sobota, 17 grudnia 2011 16:09 - Poprawiony piątek, 23 grudnia 2011 15:03 organiczne produkty

KULTURYSTYKA I WITARIANIZM

Wpisał surawkasobota, 17 grudnia 2011 16:09 - Poprawiony piątek, 23 grudnia 2011 15:03

18:00:

Duża sałatka składająca się z jednej całej sałaty, kapusty włoskiej (ang. kale), brokułów,kalafiora, czerwonej słodkiej papryki, zwykłej kapusty, 1/2 szklanki uprzednio moczonychorzechów; orzechy moczę 24 godziny. Spożywam różne gatunki, każdy dzień inny gatunek.Moje fawoyty to migdały, orzechy pistacjowe, włoskie, brazylijskie, nasiona konopi, orzechyaustralijskie (makadamia) lub jedno awokado.

20:00:

30 daktyli a po nich 2 -3 liście selera

Moim zdaniem dostarczając surowych (nierafinowanych) kalorii otrzymuje się automatyczniewystarczającą ilość białka.

Od tłumacza:

11 / 77

Page 12: KULTURYSTYKA I WITARIANIZM - surawka.webd.pl · KULTURYSTYKA I WITARIANIZM Wpisał surawka sobota, 17 grudnia 2011 16:09 - Poprawiony piątek, 23 grudnia 2011 15:03 organiczne produkty

KULTURYSTYKA I WITARIANIZM

Wpisał surawkasobota, 17 grudnia 2011 16:09 - Poprawiony piątek, 23 grudnia 2011 15:03

Polecane przez Charliego banany to apple banana ? odmiana bananów o smaku jabłek,wymiarem mniejsze od komercyjnych bananów, informacja z pogadanki/wywiadu w radiowitariańskim:

http://www.rawveganradio.podomatic.com/

Ile jest białka w sałacie? Można porównać z bazą danych USDA (link poniżej).

http://www.nal.usda.gov/fnic/foodcomp/search

Tam jest wyszczególnione 29% białka. Spróbuj, wejdź na powyższą stronkę, wpisać wwyszukiwarce magiczne słowo ?SAŁATA? (lettuce). Następnie wybierz "lettuce, cos or ramain,raw", klik submit. Ukaże się informacja 100 gramów automatycznie wybiera i przelicza. 100gramów zawiera 17 kalorii. Teraz chcemy dowiedzieć się ile w 100 kalorii pochodzących odsałaty jest białka wystarczy podzielić 100 przez 17, t.j. 5.88. Teraz w 100 gramach sałaty poprzeliczeniu znajduje sią 1,23 gramów białka a każdy gram białka to 4 kalorie, po przemnożeniu1,23 razy 4 otrzymuje się 4,92. Następnie pomnożyć przez otrzymane uprzednio 5,88otrzymujemy 28,92, w zaokrągleniu 29; zatem na każde 100 kalorii z sałaty otrzymujemy 29kalorii dostarczanych przez białko. Tak więc sałata zawiera bardzo dużo białka, ale wrzeczywistości nie jadam takich ilości sałaty, to jest źródło, ale jeszcze niekompletne.

12 / 77

Page 13: KULTURYSTYKA I WITARIANIZM - surawka.webd.pl · KULTURYSTYKA I WITARIANIZM Wpisał surawka sobota, 17 grudnia 2011 16:09 - Poprawiony piątek, 23 grudnia 2011 15:03 organiczne produkty

KULTURYSTYKA I WITARIANIZM

Wpisał surawkasobota, 17 grudnia 2011 16:09 - Poprawiony piątek, 23 grudnia 2011 15:03

Banany, przeliczenie w analogiczny sposób daje nam 4,88% białka, jak dla mnie dają więcejkalorii, i dlatego więcej ich spożywam. Wiem, że mleko matki zawiera mniej niż 10% białka, awiększość owoców zalicza się do tej kategorii (białkowej).

Moim zdaniem to tak naprawdę nie mamy potrzeby na tak duże ilości białka. Oczywiście, żezapotrzebowanie na białko gwałtownie wzrośnie, ale tylko wtedy gdy mięśnie będą bardzoszybko powiększać się - nieprawdaż? Czy mięśnie np. ramion przyrastają z szybkością 1 cm natydzień? Z pewnością nie, przy takich szybkim przyroście nie można było by ich długoutrzymać.

Pamiętam jak czytałem o eksperymencie Colorado o Casey Viator lub moim przyjacielu Ronie,zapytałem o to Rona podczas pobytu na Florydzie w 1979 roku. Nie pamiętam jakie artykuły,ale powiedział, że podczas eksperymentu Colorado ?musiał zmniejszyć znacząco ilośćpożywienia.? A poprzez wszystkie lata Arthur Jones rozbudowywał mięśnie na maszynceNautilus i zawsze trzymał się zasady, że nic specjalnego nie jest wymagane w diecie w celurozbudowywania mięśni t.j. dodatkowych białek, witamin czy jakichkolwiek suplementów.

Moje własne doświadczenie wskazuje, że było to samo czy brałem te suplementy czy ich niebrałem. Nawet eksperymentowałem z suplementami w oparciu o fosfokreatynę podobnie jakDr. Darden zasugerował w swej książce (to było zanim przeszedłem na dietę surowej żywności)i wyobraźcie sobieNIC, dlatego osobiście nie polecam żadnej fosfokreatyny i nie warto czytać tego fragmentuksiążki Dr. Dardena ( ponad to w innej książce on sam przytacza przykład zawodnika który miałwiększe przyrosty mięśni właśnie przed używaniem fosfokreatyny niż po jej zażywaniu, a to dlamnie jest co najmniej dwuznaczne).

13 / 77

Page 14: KULTURYSTYKA I WITARIANIZM - surawka.webd.pl · KULTURYSTYKA I WITARIANIZM Wpisał surawka sobota, 17 grudnia 2011 16:09 - Poprawiony piątek, 23 grudnia 2011 15:03 organiczne produkty

KULTURYSTYKA I WITARIANIZM

Wpisał surawkasobota, 17 grudnia 2011 16:09 - Poprawiony piątek, 23 grudnia 2011 15:03

Przykładowy jadłospis z dnia 10 lipca 2005 roku

Jak można zauważyć spożywam owoce wraz z sałatą, selerem, czy z ogórkiem w przybliżeniuco półtorej godziny. Poniżej podaję szczegóły (owoce i warzywa organiczne, najwyższej jakości,w sezonie):

Kapusta włoska (ang. kale): 284 g (10 oz. t.j. uncji)

Ogórek: 340 g (12 oz.)

Liczi, śliwka chińska (Litchi chinensis): 312 g (11 oz.)

Grejfrut: 340 g (12 oz.)

Truskawki: 57 g (2 oz.)

Banany: 1758 g (62 oz.)

Nektarynki: 284 g (10 oz.)

14 / 77

Page 15: KULTURYSTYKA I WITARIANIZM - surawka.webd.pl · KULTURYSTYKA I WITARIANIZM Wpisał surawka sobota, 17 grudnia 2011 16:09 - Poprawiony piątek, 23 grudnia 2011 15:03 organiczne produkty

KULTURYSTYKA I WITARIANIZM

Wpisał surawkasobota, 17 grudnia 2011 16:09 - Poprawiony piątek, 23 grudnia 2011 15:03

Brzoskwinie: 340 g (12 oz.)

Brokuły: 113 g (4 oz.)

Kalafiory: 113 g (4 oz.)

Czerwona papryka, słodka: 113 g (4 oz.)

Pomidory: 454 g (16 oz.)

Sałata: 170 g (6 oz.)

Konopie (moczone nasiona) : 113 g (4 oz.)

Daktyle: 170 g (6 oz.)

Selery: 113 g (4 oz.)

Powyższa lista przedstawia to co zjadłem tego dnia. Następnie wstawiłem to wszystko do bazydanych (jest na poprzednim linku) i po przeliczeniu wyszło następująco:

15 / 77

Page 16: KULTURYSTYKA I WITARIANIZM - surawka.webd.pl · KULTURYSTYKA I WITARIANIZM Wpisał surawka sobota, 17 grudnia 2011 16:09 - Poprawiony piątek, 23 grudnia 2011 15:03 organiczne produkty

KULTURYSTYKA I WITARIANIZM

Wpisał surawkasobota, 17 grudnia 2011 16:09 - Poprawiony piątek, 23 grudnia 2011 15:03

Kalorie: 3589

Tłuszcze (wszystkie): 50 g

Cholesterol: 0 mg

Sód: 405 mg

Węglowodany (strawialne): 811 g

Błonnik (włóknik): 102 g

Białko: 84 g

Witaminy w.g. % RDA (dzienna rekomendowana dawka) dla diety o 2000 Kalorii:

Witamina A: 1431%

Witamina C: 2374%

16 / 77

Page 17: KULTURYSTYKA I WITARIANIZM - surawka.webd.pl · KULTURYSTYKA I WITARIANIZM Wpisał surawka sobota, 17 grudnia 2011 16:09 - Poprawiony piątek, 23 grudnia 2011 15:03 organiczne produkty

KULTURYSTYKA I WITARIANIZM

Wpisał surawkasobota, 17 grudnia 2011 16:09 - Poprawiony piątek, 23 grudnia 2011 15:03

Wapń: 99%

Żelazo 114%

Dystrybucja kalorii w procentach:

Kalorie z białka: 8%

Kalorie z tłuszczów: 11%

Kalorie z węglowodanów: 81%

Od tłumacza:

O jakości owoców i warzyw zobacz link poniżej:

SPRAWDZANIE JAKOŚCI OWOCÓW I WARZYW

17 / 77

Page 18: KULTURYSTYKA I WITARIANIZM - surawka.webd.pl · KULTURYSTYKA I WITARIANIZM Wpisał surawka sobota, 17 grudnia 2011 16:09 - Poprawiony piątek, 23 grudnia 2011 15:03 organiczne produkty

KULTURYSTYKA I WITARIANIZM

Wpisał surawkasobota, 17 grudnia 2011 16:09 - Poprawiony piątek, 23 grudnia 2011 15:03

Błędne mniemanie o zwiększeniu tłuszczów.

Częstym błędem wśród osób na diecie surowej żywności jest spożywanie mnóstwa orzechów,awokado i inne pożywienie bogate w tłuszcze. A na standardowej Amerykańskiej dieciezawartość tłuszczów dochodzi aż do 30-40% i nawet więcej na specjalnej, surowej dieciewysokotłuszczowej. Zawartość tłuszczów w mojej diecie jak widać jest poniżej 15% i radzękażdemu nie przekraczać tego, spróbuj tego, sam(a) się przekonasz. Próbowałem spożywaćmnóstwo orzechów i innych tłustych rzeczy nie przybrałem na wadze. Żeby to wszystkoprzetrawić zabierało mi to aż cztery godziny!!! Znacznie szybciej dostarczysz kalorii poprzezłatwostrawne pożywienie w oparciu o organiczne owoce, suszone owoce np. daktyle [najlepiejuprzednio namoczone]. Raz dwa razy na tydzień spożywam mrożonego duriana (owoctropikalny), zawiera trochę więcej tłuszczu, ale nadal jest słodki. Poprzez spożywanie owocówprzyjmuję mnóstwo kalorii które łatwo i szybko się i trawią, i wchłaniają, nie mam po nichpoczucia ?przeciążenia? jak to ma miejsce po obfitym, bogatym w tłuszcze posiłku, a wtedyorganizm ciężko pracuje, aby takie cudo przetrawić (a jak ludzie się czują po wszamaniupokaźnego tłustego dania ? z pewnością nie mają ochoty wziąć się do roboty!) .

Recykling amniokwasów

Czy kiedykolwiek słyszałeś o recyklingu aminokwasów? W artykule zatytułowanym ?Where doyou get your protein? (link poniżej)

18 / 77

Page 19: KULTURYSTYKA I WITARIANIZM - surawka.webd.pl · KULTURYSTYKA I WITARIANIZM Wpisał surawka sobota, 17 grudnia 2011 16:09 - Poprawiony piątek, 23 grudnia 2011 15:03 organiczne produkty

KULTURYSTYKA I WITARIANIZM

Wpisał surawkasobota, 17 grudnia 2011 16:09 - Poprawiony piątek, 23 grudnia 2011 15:03

http://www.healthpromoting.com/Home/home.htm

Kliknij na dział ?Articles?jest wyjaśnione w jaki sposób nasz ustrój recyklinguje zużyte białka anasze zapotrzebowanie na niektóre białka pochodzi ze zużytych białek, a reszta pochodzi zbiałek ostatnio spożytych. Polecam gorąco zapoznać się z tym artykułem a to dlatego, żestaram się pokazać źródła informacji z których skorzytałem, a nie słuchać tylko i wyłączniemnie i tego co napisałem. Zatem poczytaj, przemyśl, zastosuj na sobie i wyciągnij własnewnioski.

A kiedy jesteś już na tej stronce link powyżej (t.j. TrueNorthHealth kliknij na ?Store?) polecamzapoznać się z nową książką zatytułowaną ?The Pleasure Trap?. Znów gorąco polecam, tawłaśnie książka bardzo mi pomogła w zrozumieniu dlaczego nasz ustrój złudnie preferuje(złudnie łaknie) pokarmów w oparciu o rafinowane cukry, tłuszcze, sól ? to jest krytycznymoment w celu osiągnięcia sukcesu w przechodzeniu na dietę witariańską.

A co z niedoborami białka?

A co z osobami które nigdy nie studiowały dietetyki i dają mi wykłady na ten temat: Dlaczegomam potrzebę spożywania mięsa aby uzyskać odpowiednią ilość wartościowego białka? Wodpowiedzi dostają ode mnie pytanko ?A jakie są te objawy i oznaki niedoborów białka?? Jakdotąd nikt nie dał mi zadawalającej odpowiedzi, oczywiście jak byliby zaznajomieni zzagadnieniami dietetycznymi nie martwili by się o wystarczające ilości białka.

19 / 77

Page 20: KULTURYSTYKA I WITARIANIZM - surawka.webd.pl · KULTURYSTYKA I WITARIANIZM Wpisał surawka sobota, 17 grudnia 2011 16:09 - Poprawiony piątek, 23 grudnia 2011 15:03 organiczne produkty

KULTURYSTYKA I WITARIANIZM

Wpisał surawkasobota, 17 grudnia 2011 16:09 - Poprawiony piątek, 23 grudnia 2011 15:03

A odpowiedź brzmi następująco: wczesne objawy niedoborów białka to utrata wagi, otępienie,apatia, powolne gojenie się ran, obrzęki, zmiany na skórze włącznie z matowieniem włosów,obniżona wydolność, szybka irytacja. Następnie uszkodzenia zębiny z powodu zmian składuśliny po spożywaniu kwaśnych owoców (i innych kwaśnych pokarmów), sucha skóra, utratawłosów, zaspanie, osłabienie. Zanikające wydzielanie z gruczołów dokrewnych na czele zprzysadką mózgową, co powoduje spowolnienie metabolizmu podstawowego. Wprzedłużających się niedoborach występują przefarbowania na skórze. To są duże, ciemnobrązowe, strupkowate plamy bez połysku, zupełne przeciwieństwo do błyszczącej, zdrowejskóry. Powyższa informacja pochodzi z książki Dr. Vetrano zatytułowanej ?Errors inHygiene!??. Znów gorąco polecam zapoznać się z nią i podszlifować wiadomości o surowejżywności i białku.

.

INNE PYTANKA

?Czy nie masz problemów z wypróżnianiem się po spożyciu takiej dużej ilości bananów??

?Ile wody pijesz??

Nie, po przejściu na dietę surowej żywności nie mam żadnych problemów z wypróżnianiem się.Często ludzie pytają mnie o rozwolnienia po takiej ilości owoców. Przeciwnie, nie mam żadnegoproblemu z wypróżnianiem się, to jest zwykle bezwysiłkowe, wydalam miękkie lecz solidnekupki (stolce). Ja również nie pijam osobno wody jako zasada. Powodem jest to, że taka dietajest wystarczająco uwodniona. Woda którą potrzebuje mój organizm pochodzi z diety.Większość owoców i warzyw zawiera 70 do 95% wody lub nawet więcej. Wyjątkiem jest

20 / 77

Page 21: KULTURYSTYKA I WITARIANIZM - surawka.webd.pl · KULTURYSTYKA I WITARIANIZM Wpisał surawka sobota, 17 grudnia 2011 16:09 - Poprawiony piątek, 23 grudnia 2011 15:03 organiczne produkty

KULTURYSTYKA I WITARIANIZM

Wpisał surawkasobota, 17 grudnia 2011 16:09 - Poprawiony piątek, 23 grudnia 2011 15:03

nadmierne pocenie się po wyczerpującym wysiłku treningowym i wtedy tylko gdy oddajęzmniejszone ilości moczu, a kolor moczu jest ciemniej zabarwiony, wtedy potrzeba dodatkowejilości wody. Dziennie wydalam ok. 2,4 lita moczu (84 oz.). Innym powodem, że człowiek nie mapotrzeby picia dodatkowej ilości wody jest nie spożywanie solonych potraw, soli zwykłej lubmorskiej i jakiejkolwiek innej soli. Wszystkie te sole to nieorganiczne minerały, (rozcieńczoneskały) są nieprzydatne dla naszego organizmu zatem trucizna która musi być wydalona i na topotrzeba dodatkowych ilości wody. Tak więc, jedząc sól, czego nie powinno się robić, trzeba pićdodatkowe ilości wody, wspomóc nerki aby ją z organizmu wyrzuciły. Moje zapotrzebowanie nasód pochodzi z organicznie obudowanego sodu znajdującego się w surowych artykułachroślinnych jakie spożywam.

Banany (dojrzałe, organiczne) to jest naprawdę niesamowity pokarm, kliknij na link poniżej żebyzapoznać się z szeregiem interesujączych faktów na ten temat:

http://www.karinya.com/bananas.htm

?Dlaczego aż tak dużo jadam bananów??

Ponieważ zawierają ok. 800 kalorii na kilogram, mogę utrzymać wagę. Spadłem na wadzejedzą inne owoce takie jak brzoskwinie, morele, zatem to co mogę stwierdzić, że nie majątakiego zagęszczenia kalorii jak banany. Oczywiście wskazane jest spożywać szeroki wybórowoców, a moje posiłki zawierają 2 lub 3 inne owoce każdego dnia t.j. pomarańcze, grejfruty,ang. sapotes (najprawdopodobniej Pouteria sapota), oskomień (Chrysophyllum cainito) itp. alepozostaje przy bananach jako główny owoc.

21 / 77

Page 22: KULTURYSTYKA I WITARIANIZM - surawka.webd.pl · KULTURYSTYKA I WITARIANIZM Wpisał surawka sobota, 17 grudnia 2011 16:09 - Poprawiony piątek, 23 grudnia 2011 15:03 organiczne produkty

KULTURYSTYKA I WITARIANIZM

Wpisał surawkasobota, 17 grudnia 2011 16:09 - Poprawiony piątek, 23 grudnia 2011 15:03

?Czytałem twoją stronkę i to co spożywasz. Teraz tak naprawdę, powiedz skąd dostarczaszbiałko??

Uwierzysz lub nie, ale o to samo pytała mnie jedna pani. Myślała, że ukrywam przed nią skądbiorę białko. Teraz na takie pytania nawet nie chcę odpowiadać, zamiast tego zadaję pytanko:A co myślisz, że dietetyka to wszystko tylko o białku. A co z pozostałymi pożywkami? Naszorganizm potrzebuje wszystkiego t.j. witamin, minerałów, tłuszczów, białek, węglowodanów.Kiedy tylko jednego z niezbędnych składników brakuje to wszystko zaczyna szwankować. A coz innymi od żywności, warunkami które muszą być spełnione? Równowaga emocjonalna,miłość, odpoczynek czy sen? Wyobraź sobie najlepszą na świecie dietę bez wystarczającegosnu, jak długo można tak pociągnąć. Dieta to pokarm który się spożywa a odżywianie to sumawszystkiego co niezbędne dla ludzkiego organizmu, a całościowy obraz jest znacznie większyod białka.

?A co z wapniem??

Podobnie można odpowiedzić na temat wapnia. Ludzie obawiają się, że nie dostarczająwystarczającej ilości wapnia niezbędnego dla mocnych kości. Po pierwsze, wyeliminujmy złenawyki które ograbiają nasz organizm z wapnia t.j. biały cukier, biała mąka, napoje typu cola,kawę, przetworzoną żywność, dieta bogata w białka zwierzęce, alkohol, wszelkie leki jakie sięprzepisuje, tabletki antykoncepcyjne, palenie tytoniu. Następnie zacznijmy spożywać surowe,organiczne owoce i warzywa, organiczne orzechy i inne nasiona (moczone i kiełkowane).Ponad to mnóstwo zieleniny t.j. organiczna sałata, kapusta itp. Wtedy zauważymy, że kości tocoś więcej niż tylko i wyłącznie wapń, jest tam cała gama minerałów. Skąd dostarczyć tej całejgamy minerałów w przyswajalnej formie, w odpowiednich ilościach i proporcjach? A prawda jestnastępująca, trzeba wrócić do spożywania świeżych, organicznych, dojrzałych pokarmów

22 / 77

Page 23: KULTURYSTYKA I WITARIANIZM - surawka.webd.pl · KULTURYSTYKA I WITARIANIZM Wpisał surawka sobota, 17 grudnia 2011 16:09 - Poprawiony piątek, 23 grudnia 2011 15:03 organiczne produkty

KULTURYSTYKA I WITARIANIZM

Wpisał surawkasobota, 17 grudnia 2011 16:09 - Poprawiony piątek, 23 grudnia 2011 15:03

roślinnych.

?Ja nie jestem przekonany do korzyści jakie daje dieta surowej żywności!?.?

Ha...., nie ma problemu, przed tobą jeszcze sporo do nauczenia. Spożywaj wyłącznie dobrzetermicznie obrobione pożywienie przez miesiąc, dwa lub trzy. Udokumentujesz tylkopogorszenie stanu zdrowia. Chciałbym cię wtedy zobaczyć jak ci idzie. A co działo się zżeglarzami miesiącami płynącymi ze starego kontynentu do Ameryk? Szkorbut, Beri-Beri ?cierpieli na niedobory witamin. Zatem sprawdź jak nie ufasz, wprowadź do swego menuorganiczne, surowe produkty przez kilka miesięcy i zobaczysz poprawę stanu zdrowia.

Tak naprawdę każdy spożywa surowe. Jedni jedzą zaledwie 10% surowego a inni 99%. Jestemprzekonany, że każdy może skorzystać ze zwiększenia udziału surowego pożywienia w diecie,większość ludzi osiągnie znaczną poprawę zdrowia już przy 80% surowego. Termiczniezniszczone pożywienie dostarcza jednego ?bardzo ważnego? składnika t.j. pustych kalorii.Kalorie które jedynie tuczą nic więcej.

Z wielu powodów niektóre osoby nigdy nie zdobędą się na 100% witariańską dietę. Trzebazrobić wszystko co można w celu zwiększenia ilość surowych, organicznych produktów i będziepoprawa. Zwróć również uwagę na to, że potrzeba czasu aby przejść z termicznie zniszczonejdiety na dietę witariańską, to się nie stanie przez jedną noc. Stopniowo lecz konsekwentniezwiększaj spożycie surowego, a to może zająć sześć miesięcy, rok lub nawet dwa lata.

23 / 77

Page 24: KULTURYSTYKA I WITARIANIZM - surawka.webd.pl · KULTURYSTYKA I WITARIANIZM Wpisał surawka sobota, 17 grudnia 2011 16:09 - Poprawiony piątek, 23 grudnia 2011 15:03 organiczne produkty

KULTURYSTYKA I WITARIANIZM

Wpisał surawkasobota, 17 grudnia 2011 16:09 - Poprawiony piątek, 23 grudnia 2011 15:03

?A co z witaminą B12, czy pobierasz suplementy??

Nie, nie biorę żadnych suplementów włącznie z witaminą B12. Takie witaminy to wysokoprzetworzone pożywienie, wyizolowane pożywki. Unikam wszelkich przetworzonych pokarmów.Witaminy nigdy w naturze nie są odzielnie, surowe pokarmy zawierają odpowiednie proporcjewitamin i minerałów.

Brałem udział w wielu dysputach na temat witaminy B12 z wieloma autorytetami d/s dietetyki.Tam są sprzeczne poglądy. Jeden twierdzi, że B12 jest wytwarzana i absorbowana w jelitach ainny że nie. Niektórzy nabawiają się niedoborów B12 w ciągu dwóch lat, natomiast inni przez 24lata nie wykazują żadnych symptomów niedoboru. Znam dwie osoby będące na surowejżywności bez żadnych suplementów przez 20 i 25 lat , nie mają żadnych problemówzdrowotnych i to bez suplementów z B12. Tak więc zanim eksperci dojdą do zgodnościpoglądów, to ja uważam, że jest bezpiecznie i spożywam całe, świeże, surowe, organiczneprodukty roślinne pochodzące z mojego ogrodu, ogrodu nawożonego przez skompostowaneludzkie odchody.

Jedno co się w tym wszystkim zgadza to, że komercyjne metody uprawy, syntetyczne nawozyoraz środki ochrony roślin dziesiątkują większość pożytecznych bakterii w glebie. Poprzezuprawę w oparciu o własne naturalne nawozy, recylkinguję nawóz ludzki i mam nadzieję, że jestmnóstwo bakterii w glebie wytwarzających witaminę B12.

24 / 77

Page 25: KULTURYSTYKA I WITARIANIZM - surawka.webd.pl · KULTURYSTYKA I WITARIANIZM Wpisał surawka sobota, 17 grudnia 2011 16:09 - Poprawiony piątek, 23 grudnia 2011 15:03 organiczne produkty

KULTURYSTYKA I WITARIANIZM

Wpisał surawkasobota, 17 grudnia 2011 16:09 - Poprawiony piątek, 23 grudnia 2011 15:03

Kiedy ludzie mają na myśli witaminę B12, twierdzą zwykle, że pochodzi z produktówpochodzenia zwierzęcego. Zgoda, a skąd np. krowa otrzymuje B12, z pastylek, a jak ludzieprzetrwali setki tysięcy lat i też bez tabletek. Jak dla mnie odpowiedź leży w komercyjnymsposobie uprawy który jałowi glebę, zatem uprawiajmy własnym suptem artykuły spożywczezawierające B12.

Czekając na zgodność poglądów wśród ekspertów d/s B12 ja podtrzymuję moje stanowisko wpodejściu do zdrowia i witaminy B12. Pobierać wysokoprzetworzone, wyizolowane witaminyoraz minerały, a następnie spożywać to wszystko, jest to bezprzecznie bardzo radykalnepodejście ale żadne inne stworzenie tego nie robi. Natomiast delektowanie się pełnymi,świeżymi, dojrzałymi, organicznymi produktami roślinnymi tak jak to wytworzyła natura to jestrzeczywiście podejście konserwatywne.

Od tłumacza:

Obszerne artykuły o witaminie B12 znajdują się na linku poniżej.

Wszystko o witaminie B12

25 / 77

Page 26: KULTURYSTYKA I WITARIANIZM - surawka.webd.pl · KULTURYSTYKA I WITARIANIZM Wpisał surawka sobota, 17 grudnia 2011 16:09 - Poprawiony piątek, 23 grudnia 2011 15:03 organiczne produkty

KULTURYSTYKA I WITARIANIZM

Wpisał surawkasobota, 17 grudnia 2011 16:09 - Poprawiony piątek, 23 grudnia 2011 15:03

?Ja jadam pełne artykuły. Jem parowany ryż i ziemniaki z parowaną kapustą (kale).?

Podczas termicznej obróbki pożywki zawarte w pożywieniu rówież ulegają przemianom podwpływem wysokiej temperatury. Woda zostaje odparowywana z pożywienia. Następuje utratanaturalnego aromatu to dlatego dodaje się przypraw żeby były powtórnie zjadliwe dlapodniebienia. Po obróbce termicznej pokarm niestety już nie jest pełnowartościowy.

?Wiem, że dieta surowej żywności jest dla mnie dobra, ale próbowałem przez pewien czas, niemogę tego ciągle robić? Mam nową pracę, nikt inny w moim domu nie chce robić tego ze mną,zajmuje dużo czasu i starań dostać wszystkie takiej jakości owoce??

A ja wręcz przeciwnie, szukam powodów dlaczego miałbym tego nie robić. Nie zwracaj uwagico inni ludzie myślą o takiej diecie, rób to co jest dla twego zdrowia najlepsze, a inny zaczną torespektować. Musisz się zdecydować czy masz zamiar błądzić, (chodzić bez przekonania) jakcała masa innych ludzi, czy stać się liderem i robić to świadomie, z pełnym przekonaniem.

?Mój trener stwierdził, że to nie będzie pracować dla mnie dopóki dopóty nie zacznę jeśćmięsa.?

26 / 77

Page 27: KULTURYSTYKA I WITARIANIZM - surawka.webd.pl · KULTURYSTYKA I WITARIANIZM Wpisał surawka sobota, 17 grudnia 2011 16:09 - Poprawiony piątek, 23 grudnia 2011 15:03 organiczne produkty

KULTURYSTYKA I WITARIANIZM

Wpisał surawkasobota, 17 grudnia 2011 16:09 - Poprawiony piątek, 23 grudnia 2011 15:03

To jest proste, powiedz trenerowi, że chcesz wszystko to co potrzeba aby wytrenować mięśniena sali treningowej i nie potrzebujesz od niego żadnych rad odnośnie diety, to jest trener a niedietetyk. Jeżeli nie będzie chciał tego zaakceptować znajdź innego trenera. A kiedy trenerzobaczy twoje wyśmienite postępy na diecie surowej żywności może być bardzo ciekawy twojejdiety, wtedy będzisz miał okazję podpowiedzić kilka rzeczy o diecie.

Osobiście jestem trenerem już od 6 lat (rok 2005), to co mogę powiedzieć: wyjdziesz na tymznacznie lepiej jak zaczniesz poszukiwania i studiowanie diety surowej żywności i to sam dlasiebie nie czekając na rady dietetyczne ze strony trenera.

Trenerzy mają wiele dziwnych poglądów na dietę, natomiast ich edukacja w zakresie dietetykijest zwykle mała, jak się orientuję. Koncesja na ten zawód jest jeszcze nie w pełni uregulowana,istnieje ponad 20 organizacji wydających pozwolenia na wykonywanie tego zawodu, a każdanaucza jak chce, nie ma regulacji. Większość początkujących przyjmuje wszelkie porady naślepo, uważając, że trener wie wszystko to co zawodnik ma robić. Nie rób tego błędu. Porównajinnych trenerów, porozglądaj się, a wyjdziesz znacznie lepiej zaczynając własne poszukiwaniaw zakresie odżywiania.

Dobry trener powinien mieć klaser ze zdjęciami zawodników przed rozpczęciem programutreningowego zbierać wszelkie porady od zawodników którzy coś osiągnęli w tej dziedzinie.

27 / 77

Page 28: KULTURYSTYKA I WITARIANIZM - surawka.webd.pl · KULTURYSTYKA I WITARIANIZM Wpisał surawka sobota, 17 grudnia 2011 16:09 - Poprawiony piątek, 23 grudnia 2011 15:03 organiczne produkty

KULTURYSTYKA I WITARIANIZM

Wpisał surawkasobota, 17 grudnia 2011 16:09 - Poprawiony piątek, 23 grudnia 2011 15:03

?Czy możesz podać mi w skrócie jak poprawnie zacząć dietę surowej żywności??

Tak, oczywiście. Po pierwsze, tak po kolei, najbardziej niebezpiecznymi artykułami są:

1. czerwone mięso takie jak wołowina itp., 2. drób 3. ryby 4. jajka i wszelkie produkty mleczne t.j. mleko, masło, lody, itd.

Następnie stopniowo zwiększaj ilość surowych produktów w swoim jadłospisie. Istnieje wieletzw. organicznych artykułów których trzeba unikać, a wiele z nich jest promowanych jakoprodukty zdrowe. Unikaj takich produktów t.j. soli morskiej, soli himalajskiej i innychreklamowanych rodzajów soli, czosnku, przypraw np. cynamon, pieprz, melasa, wszelkichsuplementów białkowych, tofu i innych przetworzonych produktów roślinnych, wszelkich olejów,ziół, naparów itd.

Po przeczytaniu powyższego fragmentu pewnie zapytasz, ?No to co w końcu zostaje??

Dobrze ..., tak naprawdę są tylko dobre trzy rzeczy warte zapamiętania: pełne, dojrzałe,organiczne produkty. Idź do organicznego warzywniaka i przyjrzyj się ile tego jest. Odżywiaj sięprosto a będzisz zdrowy.

//

28 / 77

Page 29: KULTURYSTYKA I WITARIANIZM - surawka.webd.pl · KULTURYSTYKA I WITARIANIZM Wpisał surawka sobota, 17 grudnia 2011 16:09 - Poprawiony piątek, 23 grudnia 2011 15:03 organiczne produkty

KULTURYSTYKA I WITARIANIZM

Wpisał surawkasobota, 17 grudnia 2011 16:09 - Poprawiony piątek, 23 grudnia 2011 15:03

KULTURYSTYKA I PODNOSZENIE CIĘŻARÓW NA DIECIE SUROWEJ ŻYWNOŚCI

Oryginał ze zdjęciami na linku poniżej

http://www.charliesgym.info/wst_page4.php

Jakie korzyści daje dieta witariańska przy treningu siłowym?

Najwartościowszym rzeczą w treningu siłowym to reakcja organizmu na taką dietę. Większośćosób ma duże zastrzeżenia odnośnie białka i narzeka, że to zbyt mało. Dobrze, ale jeżeli ktośstaje się coraz silniejszy to jest pewny, że dostarcza organizmowi wystarczającej ilości białka,nieprawdaż? A to już zupełnie wprawia w zakłopotanie tych którzy nie są zaznajomieni z dietąwitariańską. Będą mówić o potrzebie spożywania mięsa, jajek, mleka itp. a ty w tym czasiestajesz się coraz silniejszy bez takich artykułów żywnościowych, i właśnie to dla nich jest jakprzysłowiowy ?orzech niedorozgryzienia?; nie mają odpowiedzi: dlaczego stajesz się silniejszybez tych super białkowych pokarmów. A odpowiedź jest następująca: otrzymujeszwystarczającą ilość białka, tzn. dieta surowej żywności zawiera wystarczającą ilość białka podwarunkiem, że dostarczysz wystarczającą ilość kalorii.

Podczas przechodzenia organizmu na dietę surowej żywności, w czasie okresu przejściowegowiększość osób traci na wadze. Ja sam spadłem początkowo z 69 kg (152 lb) do 64 kg (141 lb)w ciągu krótkiego czasu, następnie upłynął prawie rok zanim moja waga zaczęła stopniowo

29 / 77

Page 30: KULTURYSTYKA I WITARIANIZM - surawka.webd.pl · KULTURYSTYKA I WITARIANIZM Wpisał surawka sobota, 17 grudnia 2011 16:09 - Poprawiony piątek, 23 grudnia 2011 15:03 organiczne produkty

KULTURYSTYKA I WITARIANIZM

Wpisał surawkasobota, 17 grudnia 2011 16:09 - Poprawiony piątek, 23 grudnia 2011 15:03

wzrastać zdjęcie (zobacz oryginał) zostało zrobione miesiąc wcześniej, ważyłem 72 kg (158.5lb). Zatem w moim przypadku przejście na pełny witarianizm zajęło mi prawie rok.

Moja teoria jest następująca: właściwy trening siłowy zabezpieczy spadek masy mięśni podczasokresu przejściowego (i po tym okresie) pozwalając takim osobom na utrzymanie masy mięśninawet w czasie przechodzenia na dietę witariańską, oczywiście wraz z właściwym programemodżywiania (w większości nie próbować żywić się jedynie na samych warzywach zapominając oowocach i podkiełkowanych nasionach), wtedy to nie skończy się wyglądem jak chodzącyszkielet.

Istnieją dwie techniki kulturystyczne. Najbardziej znaną jest konwencjonalna kulturystykaopierająca się na założeniu ?więcej to lepiej?. Dla przykładu, jest wykonywana sesja składającasię z 8 powtórzeń na każde ćwiczenie, a kiedy dojdziesz do tych 8 zatrzymujesz się, niezależnieczy możesz zrobić jeszcze więcej lub nie. Następnie po minucie lub więcej odpoczynkupowtarzasz to jeszcze raz itd.

Problemem konwencjonalnego treningu jest to, że takie osoby będą trenowały 3, 4, 5 lub nawet6 dni w tygodniu. Założenie jest, im więcej tym będą większe mięśnie.

Z moich doświadczeń z konwencjonalnym treningiem t.j. trenowałem 4 lub 5 razy w tygodniu i towszystko co mam z tego to zmęczenie, zmniejszenie wydolności i minimalne przyrosty mięśni.

30 / 77

Page 31: KULTURYSTYKA I WITARIANIZM - surawka.webd.pl · KULTURYSTYKA I WITARIANIZM Wpisał surawka sobota, 17 grudnia 2011 16:09 - Poprawiony piątek, 23 grudnia 2011 15:03 organiczne produkty

KULTURYSTYKA I WITARIANIZM

Wpisał surawkasobota, 17 grudnia 2011 16:09 - Poprawiony piątek, 23 grudnia 2011 15:03

W latach 1930-tych w sam raz dla nowego podejścia treningowego, a wraz z tym nową nadziejądla mnie. Arthur Jones, założyciel słynnych ćwiczeń na maszynce zwanej Nautilus, nie tylkowprowadził ww. maszynki treningowe, ale zmienił oblicze kulturystyki, a najważniesze to treningjego autorstwa zwany ?treningiem wysokiej intensywności? (high-intensity), i nowe podejście dorozbudowywania mięśni. Jego założenie było następujące: trenuj ciężej ale krócej. Kiedykonwencjonalna metoda wymagała 4, 5, 6 lub więcej godzin na tydzień, Arthur Jones trenowałCaseya Viatora (zdjęcie w orginale z 1979 roku) zazwyczaj 3 dni w tygodniu po 30 minut, codaje zaledwie 90 minut na tydzień i Casey wygrał zawody Mr. America mając zaledwie 19 lat,jak do tej pory najmłodszy mężczyzna w historii tych zawodów!!!

Na potwierdzenie historii Arthura Jonesa podaje słynny eksperyment zwany  ColoradoExperiment. W 1973 roku Casey Viator utracił wagę z powodu wypadku w miejscu pracy. Podokiem Arthura Jonesa w ciągu zaledwie 28 dni Casey odzyskał utraconą poprzednio masęmięśni, przybrał na wadze 20,5 kg (48.28 lb) zrzucając przy okazji 8 kg (17.93 lb) tłuszczu co wrezultacie daje przyrost masy mięśniowej 28,7 kg (63.21 lb)! Trening odbywał się 3 razy wtygodniu po 30 minut! (polecam poczytać o tym eksperimencie link poniżej)

http://www.musclenet.com/coloradoexperiment.htm

Panie Jones, zamieniam się cały w słuch, powiedz mi co to jest ten trening wysokiejintensywności!!!

31 / 77

Page 32: KULTURYSTYKA I WITARIANIZM - surawka.webd.pl · KULTURYSTYKA I WITARIANIZM Wpisał surawka sobota, 17 grudnia 2011 16:09 - Poprawiony piątek, 23 grudnia 2011 15:03 organiczne produkty

KULTURYSTYKA I WITARIANIZM

Wpisał surawkasobota, 17 grudnia 2011 16:09 - Poprawiony piątek, 23 grudnia 2011 15:03

Studiowałem wszystko co było można zdobyć o treningu wysokiej intensywności. Od razuprzesiadłem się do tej nowej maszynki treningowej Nautilus, pojeździłem jak kraj długi i szeroki izacząłem trenować 3 razy w tygodniu po 30 minut. Nie mam w sobie tej genetyki jak CaseyViator, ale osiągnąłem najlepsze wyniki wygrywając zawody Mr. Sonoma County w 1981 roku.

Obecnie mam 48 lat (rok 2005) nie startowałem od 1982 roku, zdecydowałem się, jakie wynikiosiągnę na diecie surowej żywności. Tym razem trenowałem dwa razy w tyodniu (na Nautiliusiewg. najnowszych zaleceń). Chociaż nie dorównałem w pełni temu co było w 1981 roku, (kilkafuntów mniej) z zamiarem uczestnictwa w tym roku (2005) aby zobaczyć czy można lepiej woparciu o kilka zmian w prowadzeniu treningu.

Można zauważyć, że wszyscy kulturyści biorący udział w zawodach osiągają najlepsze rezultatyw wieku od 20 do 40 lat, powyżej 40, 50 i dalej mają problemu w utrzymaniu formy (zdjęcia woryginalnym tekście). Byłem w wieku 47 lat na tych fotografiach, ale na diecie 100% surowej jużod 2,5 roku.

Najważniejsze w tym wszystkim jest to, że osiągnąłem wielkość mięśni, których niewielu ludzidokonało w jakimkolwiek wieku, ja to zrobiłem na diecie składającej się z surowych,organicznych owoców [i nasion]. Chciałbym podkreślić, że tutaj trening wysokiej intensywnościjest w stanie dać zainteresowanym osobom wyśmienite rezultaty bez tracenia dużych ilościczasu na sali treningowej. (Zdjęcie w oryginale, zrobione 4 tygodnie poprzedzające maj 2005roku). Trenowałem mniej niż 1 godzinę tygodniowo czyli poniżej 4 godzin na miesiąc.

32 / 77

Page 33: KULTURYSTYKA I WITARIANIZM - surawka.webd.pl · KULTURYSTYKA I WITARIANIZM Wpisał surawka sobota, 17 grudnia 2011 16:09 - Poprawiony piątek, 23 grudnia 2011 15:03 organiczne produkty

KULTURYSTYKA I WITARIANIZM

Wpisał surawkasobota, 17 grudnia 2011 16:09 - Poprawiony piątek, 23 grudnia 2011 15:03

Teraz wiem, że nie mam warunków fizycznych jakie mają czołowi kulturyści, można o tympoczytać w czasopismach, ale to jest właśnie to. Moja postura jest realnym celem do zdobycia,ja to mogłem zrobić, to dlaczego ktoś inny zaangażowany w kulturystykę nie może.

To co mogę powiedzieć: ja mogłem to zrobić, zatem ty również możesz powiększyć swoją masęmięśniową będąc na diecie surowej żywności.

Poniżej podaję przebieg treningu jaki robiłem 4 tygodnie poprzedzające zawody z 7 maja 2005roku. Silver & Black to zawody w których brałem udział (sponsorowane przez Oakland Raiders)Muscle Classic. Zawody mają rangę międzynarodową International Natural BodybuildingAssociation (INBA ? zobacz link poniżej

www.naturalbodybuilding.com

Wszyscy zawodnicy byli testowani antydopingowo w oparciu o analizę moczu. Zająłem 3miejsce na pięciu zakwalifikowanych w tej klasie (the short class of the Master's division (wiek40-49)). Obciążenie podane poniżej pochodzi z ostatniego treningu poprzedzającego zawodyt.j. z 3 maja 2005 roku:

33 / 77

Page 34: KULTURYSTYKA I WITARIANIZM - surawka.webd.pl · KULTURYSTYKA I WITARIANIZM Wpisał surawka sobota, 17 grudnia 2011 16:09 - Poprawiony piątek, 23 grudnia 2011 15:03 organiczne produkty

KULTURYSTYKA I WITARIANIZM

Wpisał surawkasobota, 17 grudnia 2011 16:09 - Poprawiony piątek, 23 grudnia 2011 15:03

1. Standing Calf Raise 200 lb added around my waist for 18 reps

(wspięcia na palce z obciążeniem w pasie 91 kg (200 lb), 18 powtórzeń)

2. Leg Press 400 lb for 12 reps

(prostowanie nóg w siadzie z obciążeniem 182 kg (400 lb) 12 powtórzeń)

3. Chest press 140 x 11 (on Nautilus double chest machine)

(wyciskania na suwnicy z obciążeniem 63,5 kg (140 lb) 12 powtórzeń na Nautiliusie)

4. Chin-up with 30 lb.  on Nautilus multi-exercise machine - 8 reps

(podciąganie się z obciążeniem 13,6 kg (30 lb), 8 powtórzeń, na Nautiliusie)

34 / 77

Page 35: KULTURYSTYKA I WITARIANIZM - surawka.webd.pl · KULTURYSTYKA I WITARIANIZM Wpisał surawka sobota, 17 grudnia 2011 16:09 - Poprawiony piątek, 23 grudnia 2011 15:03 organiczne produkty

KULTURYSTYKA I WITARIANIZM

Wpisał surawkasobota, 17 grudnia 2011 16:09 - Poprawiony piątek, 23 grudnia 2011 15:03

5. Overhead Press on Nautilus double shoulder machine 125 x 7

(wyciskanie ponad glowę 57 kg (125 lb), 7 powtórzeń na Nautiliusie)

6. Barbell Curl 47 x 12

(uginanie ramion ze sztangą 21 kg (47 lb), 12 powtórzeń)

7. Stiff leg deadlift with barbell 125 x 15

(martwy ciąg na sztywnych nogach ze sztangą 57 kg (125 lb), 15 powtórzeń)

8. Wrist curl on multi-exercise machine 90 x 11

(uginanie nadgarstków podchwytem na maszynce wieloprzyrządowej, z obciążeniem 41 kg (90lb), 11 powtórzeń)

35 / 77

Page 36: KULTURYSTYKA I WITARIANIZM - surawka.webd.pl · KULTURYSTYKA I WITARIANIZM Wpisał surawka sobota, 17 grudnia 2011 16:09 - Poprawiony piątek, 23 grudnia 2011 15:03 organiczne produkty

KULTURYSTYKA I WITARIANIZM

Wpisał surawkasobota, 17 grudnia 2011 16:09 - Poprawiony piątek, 23 grudnia 2011 15:03

To wszystko, 8 ćwiczeń w ciągu niespełna 30 minut, włączając w to przerwy na odpoczynekpomiędzy ćwiczeniami. Nazywam to ?podstawową ósemką? ponieważ ww. zestaw 8 ćwiczeńrozkłada się na większość grup mięśni ciała, oraz jest wyśmienitym zestawem dla każdego,włącznie z osobami początkującymi.

Jeżeli istnieje jakikolwiek ?sekret? o tego rodzaju treningu to ilość powtórzeń każdegoćwiczenia, wykonuje się do punktu wydolności (różnie dla różnych osób). To się nazywadojściem do końca, jeżeli wykonałe(a)ś 9 pełnych pwtórzeń a 10 już nie w pełni to jest punktniewykonalności (wydolności). Arthur Jones stwierdził, że właściwie wykonywane, ćwiczenie namięśnie nóg składa się z pełnego przysiadu i pełnego wyprostowania, powinno poczuć się ponim jak po wdrapywaniu się na wysoki budynek z przywiązanym samochodem do pleców.Teraz można mieć pewne wyobrażenie. Trening wysokiej intensywności jest efektywnyponieważ jest taki ciężki.

Obecnie Arthur Jones jest już na emeryturze, nie pisze już, ale pomimo tego warto przeczytaćwszystkie jego dotychczasowe artykuły na ten temat. Dr. Ellington Darden, współparacującyprzez wiele lat z Arthurem napisał wiele książek o treningu wysokiej intensywności, wskazującna jego efektywność, ostatnią z jego książek szczególnie polecam: The New High IntensityTraining, ISBN1-59486-000-9.

Osobiście nie wydałem książki, uważam, że nie ma potrzeby abym pisał to co już zostałonapisane przez Dr. Dardena. Dlatego polecam zapoznać się z tą książką. Chociażdopracowałem mój zestaw ćwiczeń i mam pewne pomysły na trening wysokiej intensywnościlecz zgadzam się z tym co Dr. Darden napisał w swojej ostatniej książce na temat tegotreningu, zrobił to bardzo dobrze. Różnice poglądów jakie występują pomiędzy nami dotyczą

36 / 77

Page 37: KULTURYSTYKA I WITARIANIZM - surawka.webd.pl · KULTURYSTYKA I WITARIANIZM Wpisał surawka sobota, 17 grudnia 2011 16:09 - Poprawiony piątek, 23 grudnia 2011 15:03 organiczne produkty

KULTURYSTYKA I WITARIANIZM

Wpisał surawkasobota, 17 grudnia 2011 16:09 - Poprawiony piątek, 23 grudnia 2011 15:03

przede wszystkim diety, właśnie stąd pomysł założenia tej strony internetowej, tutaj wchodzę wbardziej szczegółowo w dietę witariańską dla entuzjastów kulturystyki.

Optymalna częstotliwość treningów.

Przed zawodami w jakich brałem udział w maju 2005 roku przez 4 tygodnie poprzedzającezawody trenowałem 2 razy w tygodniu wg. zestawu który powyżej podałem. Ale wiele miesięcyprzed tym trenowałem 3 razy w tygodniu. Jak zbliżały się zawody zapoznałem się z książką Dr.Dardena, zacząłem 2 razy w tygodniu z powyższym zestawem ćwiczeń. Teraz myślę, że to byłbłąd, traciłem powoli masę mięśniową, ponieważ nadal, po zawodach kontynuowałem trening 2razy w tygodniu przez następne miesiące, z mniejszą ilością powtórzeń, miałem kłopoty zutrzymaniem masy mięśni taką jak widać na zdjęciach (tekst oryginalny).

Zorientowawszy się szybko powróciłem do 3 sesji treningowych na tydzień składających się z12 ćwiczeń i w ciągu zaledwie 2 tygodni moja postura zaczęła wyglądać wyraziściej i z większąmasą mięśni. Mając ww. doświadczenia trenuję 3 razy w tygodniu t.j. poniedziałek, środa ipiątek, to jest moje zalecenie. Poniżej podałem obecny zestaw ćwiczeń:

1. Calf Raise 1 set x 25 reps

37 / 77

Page 38: KULTURYSTYKA I WITARIANIZM - surawka.webd.pl · KULTURYSTYKA I WITARIANIZM Wpisał surawka sobota, 17 grudnia 2011 16:09 - Poprawiony piątek, 23 grudnia 2011 15:03 organiczne produkty

KULTURYSTYKA I WITARIANIZM

Wpisał surawkasobota, 17 grudnia 2011 16:09 - Poprawiony piątek, 23 grudnia 2011 15:03

(wspięcia na palce z obciążeniem, 25 powtórzeń)

2. Leg Extension 1 x 12

(uginanie nóg w siadzie z obciążeniem, 12 powtórzeń)

3. Leg Press     1 x 12

(prostowanie nóg w siadzie z obciążeniem, 12 powtórzeń)

4. Chest Fly     1 x 8

(unoszenie wyprostowanych ramion pod obciążeniem, leżąc, 8 powtórzeń)

5. Chest Press 1 x 8

38 / 77

Page 39: KULTURYSTYKA I WITARIANIZM - surawka.webd.pl · KULTURYSTYKA I WITARIANIZM Wpisał surawka sobota, 17 grudnia 2011 16:09 - Poprawiony piątek, 23 grudnia 2011 15:03 organiczne produkty

KULTURYSTYKA I WITARIANIZM

Wpisał surawkasobota, 17 grudnia 2011 16:09 - Poprawiony piątek, 23 grudnia 2011 15:03

(wyciskania na suwnicy z obciążeniem, 8 powtórzeń)

6. Pullover  1 x 8

(przenoszenie sztangielki, 8 powtórzeń)

7. Chin-up  1 x 8

(podciąganie się z obciążeniem, 8 powtórzeń)

8. Overhead Press 1 x 8

(wyciskanie (ciężaru) ponad glowę, 8 powtórzeń)

39 / 77

Page 40: KULTURYSTYKA I WITARIANIZM - surawka.webd.pl · KULTURYSTYKA I WITARIANIZM Wpisał surawka sobota, 17 grudnia 2011 16:09 - Poprawiony piątek, 23 grudnia 2011 15:03 organiczne produkty

KULTURYSTYKA I WITARIANIZM

Wpisał surawkasobota, 17 grudnia 2011 16:09 - Poprawiony piątek, 23 grudnia 2011 15:03

9. Lateral Raise 1 x 8

(unoszenie ramion pod obciążeniem na boki, 8 powtórzeń)

10. Biceps curl 1 x 8

(uginanie ramion pod obciążeniem, 8 powtórzeń)

11. Chin up 1 x 8

(podciąganie się z obciążeniem, 8 powtórzeń)

12. Triceps Extension 1 x 8

(wyciskanie francuskie, 8 powtórzeń)

40 / 77

Page 41: KULTURYSTYKA I WITARIANIZM - surawka.webd.pl · KULTURYSTYKA I WITARIANIZM Wpisał surawka sobota, 17 grudnia 2011 16:09 - Poprawiony piątek, 23 grudnia 2011 15:03 organiczne produkty

KULTURYSTYKA I WITARIANIZM

Wpisał surawkasobota, 17 grudnia 2011 16:09 - Poprawiony piątek, 23 grudnia 2011 15:03

13. Parallel bar dips 1 x 8

(pompki na poręczach, 8 powtórzeń)

14. Low Back Machine 1 x 8

(ćwiczenie mięśni pleców, na maszynie, 8 powtórzeń)

http://ism.infinityprosports.com/Uploads/95/Images/Berman-Lowback.jpg

15. Wrist Curl 1 x 20

(uginanie nadgarstków podchwytem z obciążeniem, 20 powtórzeń)

Zestaw ćwiczeń podany powyżej zabiera zazwyczaj 18-23 minuty włącznie z okresamiodpoczynku. Bardzo ważne jest stopniowo zwiększać obciążenie, na początek najmniejsze,sukcesywnie zwiększając, zajmuje to 3-4 tygodnie gdy osiągnie się punkt wydolności na każdązmianę obciążenia. Na początku dostaje się zadyszki zbliżając się do punktu wydolności, zatem

41 / 77

Page 42: KULTURYSTYKA I WITARIANIZM - surawka.webd.pl · KULTURYSTYKA I WITARIANIZM Wpisał surawka sobota, 17 grudnia 2011 16:09 - Poprawiony piątek, 23 grudnia 2011 15:03 organiczne produkty

KULTURYSTYKA I WITARIANIZM

Wpisał surawkasobota, 17 grudnia 2011 16:09 - Poprawiony piątek, 23 grudnia 2011 15:03

wskazane jest wyrównywanie oddechu w przerwach pomiędzy ćwiczeniami. W miaręnabierania kondycji czas przerw pomiędzy ćwiczeniami zacznie się skracać, rób to bezzmniejszania wagi ciężarków (bardzo ważne).

Zestaw dla zaawansowanych,

3 razy w tygodniu, poniedziałek, środa i piątek.

Poniżej podaję zestaw ćwiczeń dla zaawansowanych, zacząłem stosować go od września 2005roku. Jeżeli poprzednie zestawy ćwiczeń nie były dla ciebie wyzwaniem lub nie dawałyoczekiwanych rezultatów spróbuj zestaw ćwiczeń opisany poniżej, to zajmuje około 45 minutwłączając w to okresy na wypoczynek, każde ćwiczenie wykonujemy do punktu wydolności.

1. Calf Raises, 3 sets of 20

(wspięcia na palce z obciążeniem, 3 serie po 20 powtórzeń)

42 / 77

Page 43: KULTURYSTYKA I WITARIANIZM - surawka.webd.pl · KULTURYSTYKA I WITARIANIZM Wpisał surawka sobota, 17 grudnia 2011 16:09 - Poprawiony piątek, 23 grudnia 2011 15:03 organiczne produkty

KULTURYSTYKA I WITARIANIZM

Wpisał surawkasobota, 17 grudnia 2011 16:09 - Poprawiony piątek, 23 grudnia 2011 15:03

2. Deadlifts, 3 sets of 8

(martwy ciąg 3 serie po 8 powtórzeń)

3. Leg extension, 3 sets of 8

(uginanie nóg w siadzie z obciążeniem, 3 serie po 8 powtórzeń)

4. Chest fly 8 reps (this means select a weight where you go to failure in about 8 reps)

(unoszenie wyprostowanych ramion pod dobranym obciążeniem, leżąc, 8 powtórzeń)

5. Chest press 8 reps

(wyciskania na suwnicy z obciążeniem, 8 powtórzeń)

43 / 77

Page 44: KULTURYSTYKA I WITARIANIZM - surawka.webd.pl · KULTURYSTYKA I WITARIANIZM Wpisał surawka sobota, 17 grudnia 2011 16:09 - Poprawiony piątek, 23 grudnia 2011 15:03 organiczne produkty

KULTURYSTYKA I WITARIANIZM

Wpisał surawkasobota, 17 grudnia 2011 16:09 - Poprawiony piątek, 23 grudnia 2011 15:03

7. Chest fly 8 reps

(unoszenie wyprostowanych ramion pod dobranym obciążeniem, leżąc, 8 powtórzeń)

8. Chest press 8 reps

(wyciskania na suwnicy z obciążeniem, 8 powtórzeń)

9. Nautilus pullover 8 reps

(przenoszenie na maszynie Nautiliusie, 8 powtórzeń)

10. Chin up 8 reps

(podciąganie się z obciążeniem, 8 powtórzeń)

44 / 77

Page 45: KULTURYSTYKA I WITARIANIZM - surawka.webd.pl · KULTURYSTYKA I WITARIANIZM Wpisał surawka sobota, 17 grudnia 2011 16:09 - Poprawiony piątek, 23 grudnia 2011 15:03 organiczne produkty

KULTURYSTYKA I WITARIANIZM

Wpisał surawkasobota, 17 grudnia 2011 16:09 - Poprawiony piątek, 23 grudnia 2011 15:03

11. Natuilus pullover 8 reps

(przenoszenie na maszynie Nautiliusie, 8 powtórzeń)

12. Chin up 8 reps

(podciąganie się z obciążeniem, 8 powtórzeń)

13. Overhead press 8 reps

(wyciskanie (ciężaru) ponad glowę, 8 powtórzeń)

14. Lateral raise 8 reps

(unoszenie ramion pod obciążeniem na boki, 8 powtórzeń)

45 / 77

Page 46: KULTURYSTYKA I WITARIANIZM - surawka.webd.pl · KULTURYSTYKA I WITARIANIZM Wpisał surawka sobota, 17 grudnia 2011 16:09 - Poprawiony piątek, 23 grudnia 2011 15:03 organiczne produkty

KULTURYSTYKA I WITARIANIZM

Wpisał surawkasobota, 17 grudnia 2011 16:09 - Poprawiony piątek, 23 grudnia 2011 15:03

15. Overhead press 8 reps

(wyciskanie (ciężaru) ponad glowę, 8 powtórzeń)

16. Lateral raise 8 reps

(unoszenie ramion pod obciążeniem na boki, 8 powtórzeń)

17. Biceps curl 8 reps

(uginanie ramion pod obciążeniem, 8 powtórzeń)

18. Chin up 8 reps

(podciąganie się z obciążeniem, 8 powtórzeń)

46 / 77

Page 47: KULTURYSTYKA I WITARIANIZM - surawka.webd.pl · KULTURYSTYKA I WITARIANIZM Wpisał surawka sobota, 17 grudnia 2011 16:09 - Poprawiony piątek, 23 grudnia 2011 15:03 organiczne produkty

KULTURYSTYKA I WITARIANIZM

Wpisał surawkasobota, 17 grudnia 2011 16:09 - Poprawiony piątek, 23 grudnia 2011 15:03

19. Biceps curl 8 reps

(uginanie ramion pod obciążeniem, 8 powtórzeń)

20. Chin up 8 reps

(podciąganie się z obciążeniem, 8 powtórzeń)

21. Triceps extension 8 reps

(wyciskanie francuskie, 8 powtórzeń)

22. Dips 8 reps

(pompki na poręczach, 8 powtórzeń)

47 / 77

Page 48: KULTURYSTYKA I WITARIANIZM - surawka.webd.pl · KULTURYSTYKA I WITARIANIZM Wpisał surawka sobota, 17 grudnia 2011 16:09 - Poprawiony piątek, 23 grudnia 2011 15:03 organiczne produkty

KULTURYSTYKA I WITARIANIZM

Wpisał surawkasobota, 17 grudnia 2011 16:09 - Poprawiony piątek, 23 grudnia 2011 15:03

23. Triceps extension 8 reps

(wyciskanie francuskie, 8 powtórzeń)

24. Dips 8 reps

(pompki na poręczach, 8 powtórzeń)

25. Neck extension 8 reps

(wyciskanie mięśni szyi, 8 powtórzeń)

http://www.tuvayanon.net/neck1.jpg

26. Wrist curl 2 sets of 8 reps

48 / 77

Page 49: KULTURYSTYKA I WITARIANIZM - surawka.webd.pl · KULTURYSTYKA I WITARIANIZM Wpisał surawka sobota, 17 grudnia 2011 16:09 - Poprawiony piątek, 23 grudnia 2011 15:03 organiczne produkty

KULTURYSTYKA I WITARIANIZM

Wpisał surawkasobota, 17 grudnia 2011 16:09 - Poprawiony piątek, 23 grudnia 2011 15:03

(uginanie nadgarstków podchwytem z obciążeniem, 2 serie po 8 powtórzeń)

Po dziewięciu seriach, 3 razy w tygodniu poniedziałek, środa, piątek, przetrenowałem się,najwyższy czas na wypoczynek! Jestem przekonany, że tego rodzaju trening nie jest konieczny.Po tygodniu przerwy wznowiłem treningi, ale z zestawem 10-ciu ćwiczeń, masa mięśni zaczęłapowiększać się. Poniżej podałem obecny zestaw ćwiczeń.

1. Calf raise on Nautilus multi exercise machine: 18 reps with 250 pounds to positive failure,then 18 reps of negative only reps to failure

(wspięcia na palce na Nautiliusie: 18 powtórzeń z obciążeniem 113 kg (250 lb) do punktuwydolności w wznoszeniu, następnie 18 powtórzeń na obniżaniu do punktu wydolności)

2. Deadlifts: 135 lb x 8 reps, 185 lb x 8 reps (2 warmup sets) then a set to failure: 235 lb x 8reps

(martwy ciąg: obciążenie 61 kg (185 lb ) po 8 powtórzeń, (dwie serie dla rozgrzewki) anastępnie z obciążeniem 106,5 kg (185 lb) 8 powtórzeń do punktu wydolności)

49 / 77

Page 50: KULTURYSTYKA I WITARIANIZM - surawka.webd.pl · KULTURYSTYKA I WITARIANIZM Wpisał surawka sobota, 17 grudnia 2011 16:09 - Poprawiony piątek, 23 grudnia 2011 15:03 organiczne produkty

KULTURYSTYKA I WITARIANIZM

Wpisał surawkasobota, 17 grudnia 2011 16:09 - Poprawiony piątek, 23 grudnia 2011 15:03

3. Nautilus Leg Extensions: 210 lb x 9 reps

(uginanie nóg w siadzie na Nautiliusie: obciążenie 95 kg (210 lb) 9 powtórzeń)

4. Chest fly on Nautilus double chest machine: 120 lb x 8 reps, immediately followed by:

(unoszenie wyprostowanych ramion na Nautiliusie, leżąc: obciążenie 54 kg (120 lb) 8powtórzeń)

5. Chest press on double chest machine: 140 lb x 9 reps

(wyciskania na Nautiliusie, obciążenie 63,5 kg (140 lb) 9 powtórzeń)

6. Pullover on Nautilus pullover machine: 170 lb x 8 reps

(przenoszenie na Nautiliusie, obciążenie 77 kg (170 lb) 8 powtórzeń)

50 / 77

Page 51: KULTURYSTYKA I WITARIANIZM - surawka.webd.pl · KULTURYSTYKA I WITARIANIZM Wpisał surawka sobota, 17 grudnia 2011 16:09 - Poprawiony piątek, 23 grudnia 2011 15:03 organiczne produkty

KULTURYSTYKA I WITARIANIZM

Wpisał surawkasobota, 17 grudnia 2011 16:09 - Poprawiony piątek, 23 grudnia 2011 15:03

7. Negative only chins on Nautilus Multi Exercise machine: 100 lb x 6 reps

(podciąganie się, broda poniżej poziomu, na Nautiliusie, obciążenie 45,4 kg (100 lb) 6powtórzeń)

8. Nautilus multi biceps machine 60 lb x 8 reps

(uginanie ramion na Nautiliusie, obciążenie 27,7 kg (60 lb) 8 powtórzeń)

9. Nautilus overhead press machine 150 x 8 reps

(wyciskanie ponad głowę na Nautiliusie, obciążenie 68,5 kg (150 lb) 8 powtórzeń)

10. Nautilus multi triceps machine 55 lb x 12 reps

(wyciskanie francuskie na Nautiliusie, obciążenie 25 kg (55 lb) 12 powtórzeń)

51 / 77

Page 52: KULTURYSTYKA I WITARIANIZM - surawka.webd.pl · KULTURYSTYKA I WITARIANIZM Wpisał surawka sobota, 17 grudnia 2011 16:09 - Poprawiony piątek, 23 grudnia 2011 15:03 organiczne produkty

KULTURYSTYKA I WITARIANIZM

Wpisał surawkasobota, 17 grudnia 2011 16:09 - Poprawiony piątek, 23 grudnia 2011 15:03

Powyższy zestaw ćwiczeń zabiera 25 minut włączając w to przerwy na odpoczynek orazrozgrzewkę do martwego ciągu. Martwy ciąg jest podstawowym ćwiczeniem w tym zestawie.Jest znakomitym ćwiczeniem na więzadła i mięśnie pośladków, mięśnie okolicy lędźwiowej, aniewielu wie, że znakomite ćwiczenie na mięśnie boczne uda i mięsień trójgłowy. Jak myśliszskąd Franco Columbu miał takie fantastyczne mięśnie boczne? Osobiście widziałem go jak robiłmartwy ciąg na obciążeniu 317,5 kg (700 lb) 3 powtórzenia w czasie zawodów Mr. America w1977 roku.

Polecam powyższy zestaw ćwiczeń 3 razy w tygodniu. To może być poniedziałek, środa, piątek,lub wtorek, czwartek, sobota. To jest najlepsza częstotliwość wg. mnie. Próbowałem różnychwariantów, raz w tygodniu, raz na 7-10 dni, dwa razy w tygodniu i 3 razy w tygodniu,poniedziałek, środa, piątek. Ten ostatni wariant okazał się najlepszy.

Próbowałem wielu stylów treningowych, ostatnio nawet statyczne ćwiczenia, nie dawało mi tospodziewanych przyrostów masy mięśni, na dodatek nic się nie polepszyło nawet robiącwszystko wg. instrukcji. Moja zdanie o stylu statyczny: ten styl jest dla tych którzy chcązwiększyć siłę a nie mają czasu t.j. raz dwa razy na miesiąc, zatem to już jest coś, nieprawdaż?Lecz to nie przynosi powiększenia masy mięśni.

Najistotniejsze rzeczy w odniesieniu do treningu 3 razy w tygodniu (poniedziałek, środa, piątek)

52 / 77

Page 53: KULTURYSTYKA I WITARIANIZM - surawka.webd.pl · KULTURYSTYKA I WITARIANIZM Wpisał surawka sobota, 17 grudnia 2011 16:09 - Poprawiony piątek, 23 grudnia 2011 15:03 organiczne produkty

KULTURYSTYKA I WITARIANIZM

Wpisał surawkasobota, 17 grudnia 2011 16:09 - Poprawiony piątek, 23 grudnia 2011 15:03

Najważniejsze wg. mnie to uważać na przetrenowanie oraz słuchać własnego ciała którepodpowie jakie są postępy. To jest tak: zaczynasz zestaw 12 ćwiczeń w poniedziałek,wyciskasz do oporu. Następny dzień nie czujemy się zbyt zmęczeni, raczej ma się uczucie, żemożna więcej, ale nie dodawaj więcej powtórzeń, w środę spróbuj to samo na większychobciążeniach. W środę czujesz, że można ćwiczyć na jeszcze większych obciążeniach, aleznacznie lepiej zwiększać obciążenie po następnej sesji treningowej i robić to przez 2 tygodnielub dłużej.

Na koniec, czasami ma się szczególnie dobry trening (największe obciążenie). Jest najcięższej iwyszło super. Ale następnego dnia budzi się człowiek ze sztywnymi mięśniami, zmęczonyprzez cały poranek. Zmęczenie wzrasta po ciężkim posiłku, idziesz spać wcześniej. A twójorganizm chce ci coś podpowiedzieć głośno i jasno? ?Już wystarczy tych ciężarów, daj mitrochę czasu aby się zaadoptować!? Tak, więc na następnej sesji powtórzysz ten sam zestawćwiczeń, ale bez żadnego dodatkowego obciążenia lub dodatkowych powtórzeń. Robisz takdługo dopóki dopóty organizm nie podpowie, że jest przygotowany do minimalnego zwiększeniaobciążenia, czuję się to następnego dnia. Ten okres adaptacji może wynosić 1, 2 nawet 4tygodnie ćwiczeń bez zwiększania obciążenia i ilości powtórzeń. Po tym organizm jestprzygotowany na zwiększenia obciążenia, najprościej dodać 2 kg lub kilka powtórzeń na 1 lub 2ćwiczenia, następnie sprawdzić jak się czujesz następnego dnia. Staraj się dodawać 2 kg do 3lub 4 ćwiczeń. Jeżeli następnego dnia nie jesteś zmęczony, to wspaniale, można dalej robić, wprzypadku zmęczenia zaprzestań dodawania obciążeń pozostań przy 1, 2 ćwiczeniach zdodatkowym obciążeniem. Nie zmieniaj tego dopóki dopóty organizm nie jest na toprzygotowany.

To jest bardzo ważne spostrzeżenie i właśnie to jest naistotniejsze żeby robić postępy w tegorodzaju treningu. Nie jest konieczne trenowanie aż do punktu wydolności i robić to na każdejsesji treningowej. Robiąc w ten sposób łatwo się przetrenować, co wiąże się z małymipostępami, widocznymi dopiero po dwóch tygodniach. Ważne jest aby utrzymać ten postęp idać organizmowi czas na zaadoptowanie się. Postępując w ten sposób po kilku, kilkunastumiesiącach można będzie stwierdzić, że mięśnie zaczynają wyglądać tak jak oczekiwaliśmy!

53 / 77

Page 54: KULTURYSTYKA I WITARIANIZM - surawka.webd.pl · KULTURYSTYKA I WITARIANIZM Wpisał surawka sobota, 17 grudnia 2011 16:09 - Poprawiony piątek, 23 grudnia 2011 15:03 organiczne produkty

KULTURYSTYKA I WITARIANIZM

Wpisał surawkasobota, 17 grudnia 2011 16:09 - Poprawiony piątek, 23 grudnia 2011 15:03

Mały, sprytny sposób

Jeden z najlepszych sposobów jakiego się nauczyłem by cały ten system najlepiej pracował tomoment kiedy dodawać obciążenie. Robię następująco: dodaję dodatkowe obciążenia nasesjach piątkowych. Dlaczego? Ponieważ typowa sala gimnastyczna jest przepełniona wponiedziałki. Ludzie odetchnęli podczas weekendu, spragnieni treningu itd. Następnie salagimnastyczna pustoszeje w ciągu tygodnia, coraz mniej osób trenuje. Dlaczego? Ich entuzjazmspalił się w sesji poniedziałkowej, przemęczyli się, w piątek większość skraca trening w związkuz nadchodzącym weekendem.

Moje założenie opiera się na odwrotności: w poniedziałki i środy trenować przy normalnymobciążeniu po to aby nie przepalić, by został entuzjazm na sesję piątkową. W piątek właśniezwiększasz obciążenie do niektórych ćwiczeń, oczywiście z wyczuciem, wiesz z poprzednichsesji, że nie jesteś przetrenowany. Jeżeli po sesji piątkowej czujesz się trochę zmęczony niedokładasz nic na sesję w poniedziałek i środę. Nie masz świadomości, że ciągle dodajeszwiększe obciążenia w piątki, następnie nie zmieniaj, trenuj do piątku lub nawet przez dwatygodnie, zwłaszcza jeżeli czujesz, że troszkę przetrenowałeś. Stopniowo, daj organizmowiczas na zaadaptowanie się, a w międzyczasie rób normalne sesje treningowe, nie zmniejszającobciążenia. To jest jak opalenizna, potrzeba regularnej ekspozycji żeby utrzymać opaleniznę, wtym przypadku regularne obciążenie by utrzymać kondycję (dodane 13 marca 2006 roku).

Co to znaczy być w formie?

54 / 77

Page 55: KULTURYSTYKA I WITARIANIZM - surawka.webd.pl · KULTURYSTYKA I WITARIANIZM Wpisał surawka sobota, 17 grudnia 2011 16:09 - Poprawiony piątek, 23 grudnia 2011 15:03 organiczne produkty

KULTURYSTYKA I WITARIANIZM

Wpisał surawkasobota, 17 grudnia 2011 16:09 - Poprawiony piątek, 23 grudnia 2011 15:03

Osobiście eksperymentowałem z wieloma stylami treningowymi, szczególnie ze spowolnionymwyciskaniem w których jedno powtórzenie wykonuje się ok. 10 sekund t.j. ciężarki unieść donajwyższego punktu i opuścić. Chociaż uważam, że ten styl treningowy jest wyśmienity,doceniany wśród początkujących, ale stwierdziłem, że prowadzi do przetrenowania i brakuwidocznych rezultatów, dopiero po ok. 6 tygodniach. Dlatego do tego momentu polecamnormalne, szybkie ruchy bez nadmiernego wyciskania i zakładania nadmiernych ciężarów.Ogólnie proponuję podnoszenie ciężarków na ok. 2 sekundy, to samo przy opuszczaniuciężarków. Podnosić ciężarki nie używając nadmiernego podrzutu. Dla przykładu: przy wspięciuna palce (calf rise) zatrzymaj się w najniższym punkcie, płynnie podnieś piętę i zatrzymaj się wnajwyższym punkcie, następnie płynnie opuszczaj piętę itd. Zwróć uwagę, że to są punktyekstremalne w tym ćwiczeniu. Przechodząc z jednego punktu bardzo wolno t.j. 10 sekund tozbyt wolno. Natomiast przerzucanie ciężarków zbyt szybko, używając nadmiernego podrzututeż jest niewskazane. Najlepszy styl to ten złoty środek niezbyt szybko i niezbyt wolno.

W odróżnieniu od informacji zawartych w książce Dr. Dardena promującego zwolniony styl,mam co do tego przeciwne zdanie (t.j. ani zbyt wolno ani zbyt szybko). Sedno leży w tym, żenie byłem w stanie powtórzyć rezultatów jakie są podane w jego książce odnośnie trenowania wzwolnionym stylu. Jedynie kiedy praktykowałem w tempie pośrednim co opisałem poprzednio,ćwicząc do puntku wydolności wtedy zauważyłem rezultaty, chętnie przyjrzał bym się jakrzeczywiście były wykonywane jego ćwiczenia, ale jak na dzisiaj polecam styl średniego tempa.

Trening w zaciszu domowym.

Po przeprowadzce na Hawaje w grudniu 2005 roku trenowałem w zaciszu domowym używającniewielu przyrządów, tak, tak można to zrobić! Poniżej podaję szczegóły treningu:

55 / 77

Page 56: KULTURYSTYKA I WITARIANIZM - surawka.webd.pl · KULTURYSTYKA I WITARIANIZM Wpisał surawka sobota, 17 grudnia 2011 16:09 - Poprawiony piątek, 23 grudnia 2011 15:03 organiczne produkty

KULTURYSTYKA I WITARIANIZM

Wpisał surawkasobota, 17 grudnia 2011 16:09 - Poprawiony piątek, 23 grudnia 2011 15:03

1. One leg calf raise with dumbbell 35 lb x 17 reps

(wspięcia na palce na jednej nodze ze sztangielką, obciążenie 16 kg (35 lb) 17 powtórzeń)

2. Roman Chair (do hack squats with a barbell if you don't have a roman chair) 20 lb. x 12 reps

(ławeczka rzymska ? można wykorzystać sztangę zamiast ławeczki rzymskiej, obciążenie 9 kg(20 lb) 12 powtórzeń)

3. Stiff leg deadlifts with a barbell 105 lb x 10 reps

(martwy ciąg ze sztangą, obciążenie 47,5 kg (105 lb) 10 powtórzeń)

4. DB chest flys 30 lb x 10 reps (DB ? dumbbell)

(unoszenie wyprostowanych ramion ze sztangielkiem, obciążenie 13,5 kg (30 lb) 10 powtórzeń)

56 / 77

Page 57: KULTURYSTYKA I WITARIANIZM - surawka.webd.pl · KULTURYSTYKA I WITARIANIZM Wpisał surawka sobota, 17 grudnia 2011 16:09 - Poprawiony piątek, 23 grudnia 2011 15:03 organiczne produkty

KULTURYSTYKA I WITARIANIZM

Wpisał surawkasobota, 17 grudnia 2011 16:09 - Poprawiony piątek, 23 grudnia 2011 15:03

5. Pushups Bodyweight with legs up on a bench for extra weight 10 reps

(pompki z nogami wspartymi o ławkę, zamiast dodatkowego obciążenia, 10 powtórzeń)

6. Barbell pullovers 55 lb x 10 reps

(przenoszenie ze sztangą, obciążenie 25 kg (55 lb) 10 powtórzeń)

7. Barbell bent over row 55 lb x 10 reps

(wiosłowanie ze sztangą, obciążenie 25 kg (55 lb) 10 powtórzeń)

8. Barbell overhead press 50 lb x 10 reps

(wyciskanie sztangi ponad głową, obciążenie 22,5 kg (50 lb) 10 powtórzeń)

57 / 77

Page 58: KULTURYSTYKA I WITARIANIZM - surawka.webd.pl · KULTURYSTYKA I WITARIANIZM Wpisał surawka sobota, 17 grudnia 2011 16:09 - Poprawiony piątek, 23 grudnia 2011 15:03 organiczne produkty

KULTURYSTYKA I WITARIANIZM

Wpisał surawkasobota, 17 grudnia 2011 16:09 - Poprawiony piątek, 23 grudnia 2011 15:03

9. Barbell curl 40 lb x 10 reps

(uginanie ramion ze sztangą, obciążenie 18 kg (40 lb) 10 powtórzeń)

10. Tricep extension supine on bench 35 lb x 10 reps

(wyciskanie francuskie do czoła, obciążenie 16 kg (35 lb) 10 powtórzeń)

11. Bench dips bodyweight 10 reps

(pompki w podporze tyłem 10 powtórzeń)

12. Barbell wrist curl 50 lb x 10 reps

(uginanie nadgarstków ze sztanga podchwytem, obciążenie 22,5 kg (50 lb) 10 powtórzeń)

58 / 77

Page 59: KULTURYSTYKA I WITARIANIZM - surawka.webd.pl · KULTURYSTYKA I WITARIANIZM Wpisał surawka sobota, 17 grudnia 2011 16:09 - Poprawiony piątek, 23 grudnia 2011 15:03 organiczne produkty

KULTURYSTYKA I WITARIANIZM

Wpisał surawkasobota, 17 grudnia 2011 16:09 - Poprawiony piątek, 23 grudnia 2011 15:03

Czas wykonania ok. 20 minut 3 razy w tygodniu.

PYTANKA

?Czy wykonujesz Cardio??

Stwierdziłem, że cardio nie jest konieczne.

Po pierwsze, cardio nie jest dobrą metodą żeby przepalić kalorie. Intensywny trening powodujespalenie ok. 400 kalorii na godzinę. 0,5 kg tłuszczu zawiera 3500 kalorii. Ile godzin trzebatrenować aby spalić 0,5 kg tłuszczu? Można zauważyć, że to sporo czasu a zarazem jestnieefektywne. W międzyczasie dodatkowa aktywność wzmaga apetyt. Próbowałem cardiopoprzednio, to co się stało to wilczy apetyt, zmęczenie, utrata masy mięśniowej. To co dla mnienajlepiej pracuje to trening z ciężarkami 2-3 razy w tygodniu w celu rozbudowywania mięśni istopniowego spalenia kalorii, a w rezultacie zredukowania tłuszczu. Proste.

Innym powodem na wykonywanie cardio to trenowanie serca. Znów, uważam, że to nie jestkonieczne. Aerobik jest stosowany od dość dawna, aby zobaczyć jego efekty; nie zauważono

59 / 77

Page 60: KULTURYSTYKA I WITARIANIZM - surawka.webd.pl · KULTURYSTYKA I WITARIANIZM Wpisał surawka sobota, 17 grudnia 2011 16:09 - Poprawiony piątek, 23 grudnia 2011 15:03 organiczne produkty

KULTURYSTYKA I WITARIANIZM

Wpisał surawkasobota, 17 grudnia 2011 16:09 - Poprawiony piątek, 23 grudnia 2011 15:03

większej szkody dla zdrowia serca w wyniku stosowania aerobiku. Natomiast stwierdzonozmniejszenie ilości ataków serca kiedy z diety usunięto czewone mięso, mleko i jego przetwory,jajka, białe mięso (drób i ryby). Dieta w oparciu o artykuły roślinne którą polecają zdrowomyślący lekarze odchodzący od zakorzenionych dogmatów, to właśnie oni mają znakomitewyniki w leczeniu pacjentów z problemami układu naczyniowo-sercowego i to bez używaniahirurgii czy syntetycznych lekarstw.

Uważam, że nasz organizm sam potrafi powiązać ćwiczenie mięśni wraz z ćwiczeniem serca.Kiedy mięśnie nie są w porządku bicie serca wzrasta podczas wysiłku by dostarczyć pożywekdo mięśni. Kiedy nasze mięśnie są trenowane stają się bardziej wydajne w pobieraniu pożywekz krwi, nie podnosząc zbytnio akcji serca. Raczej jest niemożliwe żeby ćwiczyć jedynie mięsieńsercowy podczas ?cardio?, trzeba popracować również mięśniami szkieletowymi. To jestwłaśnie to dlaczego uważam, że nie można trenować wyłącznie ?cardio?, a samo wyrażeniejest nieprecyzyjne. Zamiast tego przeprowadzać proste ćwiczenie do punktu wydolności mięśni,bicie serca musi wzrosnąć w celu przywrócenia równowagi.

Bieganie jest lepszym ćwiczeniem od spaceru. Sprint jest lepszy od wolnego biegania. Sprintpod górę jest lepszy od sprintu po płaskim terenie. Dlaczego? Ponieważ mięśnie pracują podwiększym obciążeniem. Dlaczego by nie robić trochę zwykłych ćwiczeń i nazwać ww. ?cardio??Zamiast tego trening o wysokiejintensywności, trenować mięśnie pod odpowiednim obciążeniem, do punktu wydolności, ja tonazywam naturalną ewolucją ?cardio?.

?A co z mięśniami poprzecznymi brzucha oraz mięśniami korpusu??

60 / 77

Page 61: KULTURYSTYKA I WITARIANIZM - surawka.webd.pl · KULTURYSTYKA I WITARIANIZM Wpisał surawka sobota, 17 grudnia 2011 16:09 - Poprawiony piątek, 23 grudnia 2011 15:03 organiczne produkty

KULTURYSTYKA I WITARIANIZM

Wpisał surawkasobota, 17 grudnia 2011 16:09 - Poprawiony piątek, 23 grudnia 2011 15:03

Mówi się, jeżeli Joseph Pilates (jeden z twórców treningu bezprzyrządowego) żyłby terazwykonywałby trening siłowy z ciężarkami. On wtedy nie miał przyrządów jakie są dziś dostępne.Tego typu trening, trening w oparciu o własną masę ciała, jest treningiem mało intensywnym.Ludzie raczej unikają terminologii typu ?ćwiczenia na mięśnie korpusu?. Tak naprawdę, mięśniebrzucha i inne mięśnie ?korpusu? są w rzeczywistości używane podczas każdego poruszenia,szczególnie podczas treningów siłowych. Najlepsze ćwiczenia na mięśnie brzucha topodciągania, pompki, przenoszenie, a nawet martwy ciąg w końcowej fazie powodujewzmożoną pracę mięśni brzucha, tak zauważyłem u siebie!

W całej mojej karierze kulturystycznej nigdy nie wykonywałem bezpośredniego ćwiczenia namięśnie brzucha a mam ww. wspaniale rozwinięte!

Chociaż mięśnie poprzeczne brzucha to jest to co niektórzy lubią, ale tylko dlatego, że to lubiąnie oznacza większych mięśni. Trzeba robić to co jest niezbędne żeby przyrastała masa mięśni,a to się osiąga poprzez stopniowe i rozważne zwiększanie obciążenia podczas treningówsiłowych.

KONTAKT

http://www.charliesgym.info/wst_page3.html

61 / 77

Page 62: KULTURYSTYKA I WITARIANIZM - surawka.webd.pl · KULTURYSTYKA I WITARIANIZM Wpisał surawka sobota, 17 grudnia 2011 16:09 - Poprawiony piątek, 23 grudnia 2011 15:03 organiczne produkty

KULTURYSTYKA I WITARIANIZM

Wpisał surawkasobota, 17 grudnia 2011 16:09 - Poprawiony piątek, 23 grudnia 2011 15:03

Charlie's Gym

Pahoa, on the Big Island of Hawaii

Ph: (808)-965-0558

TEKSTY ŹRÓDŁOWE

(tekst orginalny ze zdjęciami znajduje się na linku poniżej)

http://www.charliesgym.info/wst_page5.php

62 / 77

Page 63: KULTURYSTYKA I WITARIANIZM - surawka.webd.pl · KULTURYSTYKA I WITARIANIZM Wpisał surawka sobota, 17 grudnia 2011 16:09 - Poprawiony piątek, 23 grudnia 2011 15:03 organiczne produkty

KULTURYSTYKA I WITARIANIZM

Wpisał surawkasobota, 17 grudnia 2011 16:09 - Poprawiony piątek, 23 grudnia 2011 15:03

CYTATY

"Advice: Wise men don't need it, fools won't heed it.

(Rada: rozumni ludzie jej nie potrzebują, mało inteligentni jej nie posłuchają)

"Lead by example."

(Tylko poprzez przykład)

"Insurance isn't health."

(Ubezpieczenie to nie zdrowie)

ww. widziane na naklejkach ?zderzakowych?

63 / 77

Page 64: KULTURYSTYKA I WITARIANIZM - surawka.webd.pl · KULTURYSTYKA I WITARIANIZM Wpisał surawka sobota, 17 grudnia 2011 16:09 - Poprawiony piątek, 23 grudnia 2011 15:03 organiczne produkty

KULTURYSTYKA I WITARIANIZM

Wpisał surawkasobota, 17 grudnia 2011 16:09 - Poprawiony piątek, 23 grudnia 2011 15:03

"The distinctive feature of Homo sapiens is the desire to take a pill."

(Wyróżniającą cechą Homo sapiens jest pragnienie brania pigułek)

Anonymous

"Eat as wide a variety of plant foods in as unprocessed a form as possible."

(Spożywaj możliwie jak największą różnorodność artykułów roślinnych w formienieprzetworzonej)

Susan Havala R. D.

"Man lives on one-fourth of what he eats. On the other three-fourths lives his doctor.

64 / 77

Page 65: KULTURYSTYKA I WITARIANIZM - surawka.webd.pl · KULTURYSTYKA I WITARIANIZM Wpisał surawka sobota, 17 grudnia 2011 16:09 - Poprawiony piątek, 23 grudnia 2011 15:03 organiczne produkty

KULTURYSTYKA I WITARIANIZM

Wpisał surawkasobota, 17 grudnia 2011 16:09 - Poprawiony piątek, 23 grudnia 2011 15:03

(Ludzie 1/4 dochodów przeznaczają na jedzenie. Pozostałe 3/4 przeznaczają na lekarzy)

Inscription on an Egyptian pyramid, 3800 B.C.

"We spend the first half of our lives wasting our health to gain wealth. And the second half ofour lives spending our wealth to regain our health."

(Przeznaczamy pierwszą połowę naszego życia niszcząc nasze zdrowie by się dorobić. Wdrugiej połowie wydajemy nasze dobra aby odzyskać zdrowie)

Author Unknown

"The Standard American Diet is a pathogenic (disease causing) arrangement that is responsiblefor a long list of diseases. This is evident when a mere change in diet enables SAD sufferers tobecome free of their problems and lead healthful lives."

(Standardowa Dieta Amerykańska (SAD) jest patogennym (powodującym choroby) stylemodżywiania odpowiedzialnym za długą listę chorób. Dowodem jest to, że niewielkie zmiany wdiecie ludzi cierpiących w wyniku SAD powoduje uwolnienie się od tych problemów prowadzącdo poprawienia stanu zdrowia)

T.C. Fry 1989

65 / 77

Page 66: KULTURYSTYKA I WITARIANIZM - surawka.webd.pl · KULTURYSTYKA I WITARIANIZM Wpisał surawka sobota, 17 grudnia 2011 16:09 - Poprawiony piątek, 23 grudnia 2011 15:03 organiczne produkty

KULTURYSTYKA I WITARIANIZM

Wpisał surawkasobota, 17 grudnia 2011 16:09 - Poprawiony piątek, 23 grudnia 2011 15:03

"The doctor of the future will give no medicine, but will interest his patients in the area of thehuman frame, in diet, and in the CAUSE and PREVENTION of disease."

(W przyszłości lekarz nie będzie podawał lekarstw lecz starał się będzie o to żeby jego pacjencizainteresowali się ludzkim organizmem, dietą, przyczyną oraz jak zapobiegać chorobie.)

Thomas A. Edison, 1900

"We put drugs of which we know little, into bodies of which we know less, to cure diseases ofwhich we know nothing at all."

(Podajemy lekarstwa o których mało wiemy, do naszego ustroju o którym wiemy jeszcze mniej,po to aby leczyć choroby, o których nic nie wiemy)

Voltaire, 1750

"Man's mind, once stretched by a new idea, never regains it's original dimension."

(Umysł ludzki, raz nadmiernie przeciążony nowym pomysłem, nigdy już nie odzyskapoprzednich wymiarów)

66 / 77

Page 67: KULTURYSTYKA I WITARIANIZM - surawka.webd.pl · KULTURYSTYKA I WITARIANIZM Wpisał surawka sobota, 17 grudnia 2011 16:09 - Poprawiony piątek, 23 grudnia 2011 15:03 organiczne produkty

KULTURYSTYKA I WITARIANIZM

Wpisał surawkasobota, 17 grudnia 2011 16:09 - Poprawiony piątek, 23 grudnia 2011 15:03

Oliver Wendell Holmes

"People love to hear good news about their bad habits."

(Ludzie uwielbiają słuchać dobrych wieści o niezdrowych nawykach)

Dr. John McDougall

"If you want to know what health is worth, ask the person who lost it."

(Jeżeli chcemy się dowiedzieć ile jest warte zdrowie, zapytajmy osobę która już zdrowiestraciła)

John Robbins

"Man can hardly even recognize the devils of his own creation."

(Człowiek z trudnością może rozpoznać te diabły (rzeczy szkodliwe) które sam stworzył)

67 / 77

Page 68: KULTURYSTYKA I WITARIANIZM - surawka.webd.pl · KULTURYSTYKA I WITARIANIZM Wpisał surawka sobota, 17 grudnia 2011 16:09 - Poprawiony piątek, 23 grudnia 2011 15:03 organiczne produkty

KULTURYSTYKA I WITARIANIZM

Wpisał surawkasobota, 17 grudnia 2011 16:09 - Poprawiony piątek, 23 grudnia 2011 15:03

Dr. Albert Schweitzer

"Most people are wrong about most things most of the time."

(Większość ludzi ma mylne pojęcie na większość rzeczy przez większość czasu)

"A man's opinion is no better than his information."

(Opinia człowieka nie jest lepsza od informacji (jakie podaje))

"When I despair, I remember that all through history the way of truth and love has always won.There have been tyrants and murderers and for a time, and they seem invincible, but in the end,they always fall - think of it, always.

(Kiedy powątpiewam, przypominałem sobie, że w całej historii prawda i miłość zawszewygrywała. Było wielu tyranów i morderców, przez pewien czas wydawało się, że sąniedopokanania, lecz na koniec zawsze przegrywali ? zawsze, weźmy to pod uwagę)

68 / 77

Page 69: KULTURYSTYKA I WITARIANIZM - surawka.webd.pl · KULTURYSTYKA I WITARIANIZM Wpisał surawka sobota, 17 grudnia 2011 16:09 - Poprawiony piątek, 23 grudnia 2011 15:03 organiczne produkty

KULTURYSTYKA I WITARIANIZM

Wpisał surawkasobota, 17 grudnia 2011 16:09 - Poprawiony piątek, 23 grudnia 2011 15:03

Gandhi

?What is the leading cause of death? Is it heart disease, cancer? No, the leading cause ofdeath is IGNORANCE.  If people took the time to educate themselves on the true causes ofthese diseases, they would find that that are in control of their health and the death rates fromthese disease would drop.?

(Co jest głównym powodem śmierci? Czy choroba serca, nowotwór? Nie, głównym powodemśmierci jest ignorancja. Jeżeli ludziom zabiera sporo czasu, żeby nauczyć się prawdziwychprzyczyn chorób, dojdą do przekonania, że posiadanie kontroli nad zdrowiem już wystarcza dozmniejszenia ilości zejść śmiertelnych z powodu chorób)

"Those who cannot remember and learn from the past are doomed to repeat it."

(Ci którzy nie mogą zapamiętać i nie biorą lekcji z przeszłości są zdumieni tym, że się to znowupowtórzyło.

unknown

"Beauty and vitality are gifts from nature for those who live by her laws."

69 / 77

Page 70: KULTURYSTYKA I WITARIANIZM - surawka.webd.pl · KULTURYSTYKA I WITARIANIZM Wpisał surawka sobota, 17 grudnia 2011 16:09 - Poprawiony piątek, 23 grudnia 2011 15:03 organiczne produkty

KULTURYSTYKA I WITARIANIZM

Wpisał surawkasobota, 17 grudnia 2011 16:09 - Poprawiony piątek, 23 grudnia 2011 15:03

(Piękno i żywotność są darami natury ale dla tych co żyją zgodnie z jej prawami)

Leonardo da Vinci

"The price of freedom is eternal vigilance."

(Ceną za wolność jest wieczna czujność)

Thomas Jefferson

"Constantly challenge everything you think you 'know' "

(Ciągle sprawdzaj wszystko to co wydaje ci się, że już ?wiesz?)

Charlie Abel

"When the people own the money, they control the government. But when the governmentowns the money, it controls the people."

70 / 77

Page 71: KULTURYSTYKA I WITARIANIZM - surawka.webd.pl · KULTURYSTYKA I WITARIANIZM Wpisał surawka sobota, 17 grudnia 2011 16:09 - Poprawiony piątek, 23 grudnia 2011 15:03 organiczne produkty

KULTURYSTYKA I WITARIANIZM

Wpisał surawkasobota, 17 grudnia 2011 16:09 - Poprawiony piątek, 23 grudnia 2011 15:03

(Kiedy ludzie posiadają pieniądze, mają kontrolę nad rządem. Lecz kiedy rząd posiadapieniądze, to on ma kontrolę nad ludźmi)

Bernard von NotHaus

LINKI

O sokownikach, oczyszczaniu wody, przechodzeniu na dietę surowej żywności polecam stronyinternetowe (linki poniżej)

http://www.RawFoodAdvantage.com oraz http://www.RawTransitions.com

Dobra stronka na temat kulturystyki:

http://www.veganbodybuilding.org

71 / 77

Page 72: KULTURYSTYKA I WITARIANIZM - surawka.webd.pl · KULTURYSTYKA I WITARIANIZM Wpisał surawka sobota, 17 grudnia 2011 16:09 - Poprawiony piątek, 23 grudnia 2011 15:03 organiczne produkty

KULTURYSTYKA I WITARIANIZM

Wpisał surawkasobota, 17 grudnia 2011 16:09 - Poprawiony piątek, 23 grudnia 2011 15:03

Strona Dr. Dardena o treningu wysokiej intensywności:

http://www.drdarden.com

Inna stronka informacyjna (ultimate home) moja i mojej żony :

http://www.earthship.org

Jeżeli chodzi o ?architekturę? to zacytuję tutaj mój ulubiony kawałek:

"Straight is the line of duty, curved is the line of beauty."

(Prosta jest linią powinności, krzywa jest linią piękności)

72 / 77

Page 73: KULTURYSTYKA I WITARIANIZM - surawka.webd.pl · KULTURYSTYKA I WITARIANIZM Wpisał surawka sobota, 17 grudnia 2011 16:09 - Poprawiony piątek, 23 grudnia 2011 15:03 organiczne produkty

KULTURYSTYKA I WITARIANIZM

Wpisał surawkasobota, 17 grudnia 2011 16:09 - Poprawiony piątek, 23 grudnia 2011 15:03

Proszę sprawdzić na powyższej stronce kiedy odbędzie się najbliższe spotkanie t.j. HawaiiEarthship Seminar July 2006 dla budowy naszego ?nowego domu?, można przyjść i pomóc w?budowie?.

Czasopismo: Living Nutrition Magazine ? wszystko o surowej żywności (link poniżej):

http://www.livingnutrition.com

Poniższa stronka jest stronką stowarzyszenia kulturystyki amatorskiej (Amateur BodybuildingAssociation):

http://www.naturalbodybuilding.com

Ww. stowarzysznie jest organizacją ujednolicającą testowanie wszystkich zawodników nasterydy i inne środki dopingowe; ma prawo zawiesić tych zawodników którzy naruszylipostanowienia antydopingowe. Można być tego pewnym, a zawody organizowane przezniniejsze stowarzyszenie coraz bardziej nabierają rangi. Tutaj właśnie są prawdziwi mistrzowiekulturystyki, osoby które bez środków dopingowych rozbudowali swoje mięśnie. Polecam wziąćudział w zawodach, to działa motywująco!

73 / 77

Page 74: KULTURYSTYKA I WITARIANIZM - surawka.webd.pl · KULTURYSTYKA I WITARIANIZM Wpisał surawka sobota, 17 grudnia 2011 16:09 - Poprawiony piątek, 23 grudnia 2011 15:03 organiczne produkty

KULTURYSTYKA I WITARIANIZM

Wpisał surawkasobota, 17 grudnia 2011 16:09 - Poprawiony piątek, 23 grudnia 2011 15:03

Casey Viator to mój ulubiony kulturysta.

Proszę sprawdzić jego stronkę, tam można zdobyć więcej informacji o jego sposobachtrenowania

(link poniżej)

http://www.caseyviator.com

Więcej o mnie zobacz artykuły:

Wywiad: 28 Marzec 2006:

http://www.rawveganradio.com

Steve powiedział mi, że to zostało ?ściągane? ze stronki około 300 razy na dzień, wow!Polecam!

74 / 77

Page 75: KULTURYSTYKA I WITARIANIZM - surawka.webd.pl · KULTURYSTYKA I WITARIANIZM Wpisał surawka sobota, 17 grudnia 2011 16:09 - Poprawiony piątek, 23 grudnia 2011 15:03 organiczne produkty

KULTURYSTYKA I WITARIANIZM

Wpisał surawkasobota, 17 grudnia 2011 16:09 - Poprawiony piątek, 23 grudnia 2011 15:03

Wywiad: Czerwiec 2005:

Zobacz pod: interview:

http://www.organicathlete.org

REKOMENDOWANE KSIĄŻKI

1. Errors in Hygiene?!!?, Vivian Virginia Vetrano ISBN0-9702119-2-9

(do nabycia w Living Nutrition Magazine)

2. The Pleasure Trap - Douglas Lisle, Alan Goldhamer,

75 / 77

Page 76: KULTURYSTYKA I WITARIANIZM - surawka.webd.pl · KULTURYSTYKA I WITARIANIZM Wpisał surawka sobota, 17 grudnia 2011 16:09 - Poprawiony piątek, 23 grudnia 2011 15:03 organiczne produkty

KULTURYSTYKA I WITARIANIZM

Wpisał surawkasobota, 17 grudnia 2011 16:09 - Poprawiony piątek, 23 grudnia 2011 15:03

Dowiesz się z niej o triadzie motywacji (motivational triad) oraz dlaczego organizm ludzki wciągu 30-90 dni lub trochę dłużej może się zaadaptować do surowej żywności, żywności wolnejod sztucznie zmodyfikowanych hybrydów GMO, zawierających nadmiary cukrów, tłuszczóworaz soli.

3. The China Study - T. Colin Campbell

4. Your Natural Diet, Alive Raw Foods - T. C. Fry and Dave Klein

(do nabycia w Living Nutrition Publications)

5. The Essential Natural Hygiene Course

(zobacz link poniżej):

http://www.transformationinstitute.org

76 / 77

Page 77: KULTURYSTYKA I WITARIANIZM - surawka.webd.pl · KULTURYSTYKA I WITARIANIZM Wpisał surawka sobota, 17 grudnia 2011 16:09 - Poprawiony piątek, 23 grudnia 2011 15:03 organiczne produkty

KULTURYSTYKA I WITARIANIZM

Wpisał surawkasobota, 17 grudnia 2011 16:09 - Poprawiony piątek, 23 grudnia 2011 15:03

Tutaj znajduje się najbardziej wyczerpujący materiał informacyjny na temat diety surowejżywności i zdrowego stylu życia. Higiena Naturalna jest nauką o zdrowiu, bada warunkiwzmagające nasze zdrowie i zapobiegające chorobom. Studiowałem to 3 godziny dziennieprzez 6 miesięcy w celu zdobycia licencji (Essential Natural Hygiene certificate). Kurs dajeodpowiedzi na wiele pytań oraz zawiera mnóstwo wspaniałych zagadnień takich jak: czypowinniśmy używać soli, melasy, miodu, cukru, czosnku, ziół. Tam znajdują się rozdziałyzatytułowane: Dlaczego suplementy są gorsze, leki ziołowe, fizjologia ludzkiego trawienia, orazkomponowanie posiłków, tego ostatniego zagadnienia tutaj nie opisywałem, ale jest bardzoważne w aspekcie odżywiania. Gorąco polecam zapoznać się z tym kursem, na pewno jestkosztowny, kilkaset dolarów piechotą nie chodzi, ale to właśnie ten kurs przekonał mnie do dietysurowej żywności, do witarianizmu. Wiele osób jest zaledwie od roku na diecie witariańskiej irezygnuje. W moim przypadku dostęp do informacji zawartych w tym kursie był niezbędny bympozostał na diecie witariańskiej. Dla przykładu, wiedząc dokładnie jak naprawdę szkodliwe jestspożywanie mięsa jestem przekonany, że nikt już więcej tego nie spróbuje. Właśnie ten kurs dałmi to czego potrzebowałem. Gorąco polecam.

//

77 / 77